IV Działalność informacyjna i szkoleniowa w zakresie spraw objętych nadzorem i kontrolą
1,2) Realizując działalność szkoleniową Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach zorganizowała 6 szkoleń dla pracowników jednostek samorządu terytorialnego, w których ogółem wzięło udział 849osób (bez pracowników RIO).
I W szkoleniu dla Przewodniczących Komisji Rewizyjnych w zakresie udzielenia absolutorium omówiono następujące tematy:
1. Organizacja organów i jednostek samorządu terytorialnego.
2. Pojęcie i funkcja kontroli wewnętrznej.
3. Status prawny i zadania Komisji Rewizyjnej.
3. Procedura kontroli.
4. Procedura absolutoryjna.
5. Podstawy sfery kontroli sprawowanej przez Komisję Rewizyjną.
6. Absolutorium jako instytucja prawa samorządowego.
7. Opinia RIO o wniosku Komisji Rewizyjnej.
8. Sesja absolutoryjna oraz ustalenie wyniku głosowania w sprawie absolutorium.
9. Badanie uchwały absolutoryjnej przez RIO w trybie nadzoru.
Szkolenie zostało przeprowadzone przez Z-cę Prezesa i członka Kolegium RIO w Kielcach.
II Dla skarbników oraz pracowników służb finansowych j.s.t zorganizowano szkolenie na temat: - „Sporządzanie sprawozdań finansowych i budżetowych w świetle zmian przepisów o sprawozdawczości finansowej i budżetowej obowiązujących w 2006 r.”
W w/w szkoleniu wzięło również udział 18 pracowników RIO.
Szkolenie przeprowadził Naczelnik WIAS z RIO w Krakowie.
III W szkoleniu dla Skarbników i pracowników służb finansowych w zakresie podatku VAT omówione zostały następujące tematy:
1 Zadania samorządowych jednostek organizacyjnych w zakresie rozliczeń VAT. Wytyczne Ministerstwa Finansów w sprawie rejestracji podatkowej urzędów. Możliwości korzystania ze zwolnień podmiotowych przez jednostki budżetowe i inne jednostki organizacyjne samorządu.
2 Dochody jednostek budżetowych opodatkowane VAT. Zasady ustalania wysokości podatku oraz zwolnienia przedmiotowe. Stawki podatku przy usługach komunalnych, sprzedażach lokali, budynków i gruntów oraz przy usługach związanych z nieruchomościami.
3 Moment powstania obowiązku podatkowego przy poszczególnych rodzajach usług, w szczególności przy świadczeniu usług komunalnych, dzierżawach, dostawach towarów w tym przy obrocie gruntami, budynkami, usługach wieczystego użytkowania gruntów oraz przy innych sposobach rozporządzania nieruchomościami.
4 Projektowane zmiany w przepisach ustawy o VAT oraz ich wpływ na rozliczenia podatku w samorządzie terytorialnym w roku 2007, w szczególności na opodatkowanie wieczystego użytkowania gruntów. Dotacje budżetowe podlegające obciążeniom podatkowym oraz dotacje i subwencje nieobjęte VAT-em.
5 Zasady korzystania z prawa do pomniejszenia podatku należnego,
w szczególności przy inwestycjach samorządowych dofinansowywanych ze środków unijnych. Wybór metody rozliczeń. Korekta roczna podatku naliczonego. Prowadzenie rozliczeń VAT w rachunkowości budżetowej.
Szkolenie prowadził Starszy Inspektor RIO w Olsztynie.
IV W szkoleniu zorganizowanym dla Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów, Starostów oraz pracowników służb budowlanych j.s.t. z zakresu zamówień publicznych omówione zostały następujące zagadnienia:
1 Aktualny stan prawny - zestawienie aktualnie obowiązujących przepisów .
2. Nowe progi w ustawie i ich znaczenie ( próg 14 tyś. Euro, likwidacja progu 60.000 Euro, uchylenie art.4a).
3. Nowe zasady publikacji ogłoszeń – gdzie zamieszczać ogłoszenia o zamówieniach?
4. Zasady udzielania zamówień publicznych o wartości nie przekraczającej progu 137 i 211 tysięcy Euro.
5. Zmiany nowelizacyjne w dotychczasowych trybach udzielania zamówień publicznych – nowe terminy składania ofert i wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.
6. Specyfikacja istotnych warunków zamówienia po nowelizacji:
a) sposób udostępnienia SIWZ w zależności od trybu postępowania, a opłata za SIWZ,
b) warunki uczestnictwa w postępowaniu a dokumenty potwierdzające ich spełnienie,
c) zmiana zasad uzupełnienia dokumentów po nowelizacji,
d) pełnomocnictwo w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego a opłata skarbowa,
e) podwykonawca w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego,
f) wyjaśnienie i modyfikacja treści SIWZ,
g) nowe zasady składania wadium,
7. Oferty (składanie, otwarcie, badanie, ocena) – omówienie poszczególnych etapów oceny ofert w tym poprawianie oczywistych omyłek pisarskich, omyłek rachunkowych. Wyjaśnienie pojęcia rażąco niskiej ceny.
8. Wykluczenie wykonawcy, odrzucenie ofert a unieważnienie postępowania – obowiązki zamawiającego w tym zakresie.
9. Środki ochrony prawnej – protest, odwołanie, skarga – zmiany wynikające z nowelizacji.
10. Najważniejsze zasady kształtowania umów związanych z realizacją zamówień publicznych w tym: zabezpieczenie należytego wykonania umowy, rodzaje wynagrodzeń, możliwość wprowadzania zmian w umowie przed jej zawarciem oraz w trakcie realizacji zamówienia, terminy zapłaty wynagrodzenia umownego, gwarancja zapłaty za roboty budowlane, zawieranie umów po upływie terminu związania ofertą, zamówienie dodatkowe i uzupełniające.
11.Jawność postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
W szkoleniu wzięło udział 23 pracowników RIO.
Szkolenie zostało przeprowadzone przez Prezesa RIO w Olsztynie.
V W szkoleniu dla Skarbników i pracowników służb finansowych j.s.t. dotyczącym projektu budżetu na 2008 rok omówione zostały następujące zagadnienia:
1. Dochody i wydatki budżetowe
2. Dotacje udzielone z budżetu
3. Prognoza łącznej kwoty długu
4. Wybrane problemy dotyczące zadłużenia j.s.t.
5. Informacje o stanie mienia komunalnego
W szkoleniu wzięło również udział 20 pracowników RIO. Szkolenie zostało przeprowadzone przez członków Kolegium RIO Kielce.
VI W szkoleniu dla Skarbników i pracowników służb podatkowych j.s.t. przedstawione zostały następujące tematy:
1. Omówienie problemów związanych z podejmowaniem uchwał podatkowych
2. Podatki i opłaty lokalne – omówienie nowego orzecznictwa, zmian przepisów prawnych oraz wyjaśnień Ministerstwa Finansów
3. Ordynacja podatkowa – problemy praktyczne oraz wyjaśnienia i interpretacje Ministerstwa Finansów, najnowsze orzecznictwo sądowe
4. Zwrot podatku akcyzowego – omówienie występujących w praktyce błędów w postępowaniu wójta (burmistrza, prezydenta) oraz ich skutków
W szkoleniu tym wzięło również udział 30 pracowników RIO.
Szkolenie przeprowadził członek kolegium RIO w Bydgoszczy.
Ponadto zorganizowano 1 szkolenie dla pracowników RIO, na którym omówione zostały następujące zagadnienia:
W szkoleniu wzięło udział 43 pracowników RIO.
Szkolenie przeprowadzili: Rzecznik Dyscypliny Finansów Publicznych, Członek Kolegium, Naczelnik WIAS, Naczelnik WK, Starszy Inspektor WK.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach była również organizatorem 3–dniowego seminarium dla Członków Kolegiów Regionalnych Izb Obrachunkowych, w którym wzięło udział 114 osób.
Podczas seminarium prowadzone były wykłady i panele dyskusyjne obejmujące następujące tematy:
- omówienie zmian w ustawie o finansach publicznych
- omówienie aktualnego stanu prawnego ustawy „Prawo zamówień publicznych”
- informacje o stanie mienia komunalnego w świetle działalności opiniodawczej regionalnych izb obrachunkowych
- planowanie przychodów zwrotnych w budżecie nadwyżkowym
- wybrane zagadnienia z zakresu udzielania dotacji z budżetu j.s.t.
- udzielanie pożyczek z budżetu j.s.t. w rozstrzygnięciach nadzorczych RIO
- opłata skarbowa jako przedmiot nadzoru RIO
- aktualne problemy z zakresu nadzoru nad gospodarką finansową j.s.t. i badanie sprawozdań finansowych
- zakres stosowania przez rady gmin przepisów unijnych przy wprowadzaniu zwolnień od podatków od nieruchomości (dotyczących przedsiębiorców), w szczególności swobodnego przepływu pracowników
Prowadzącymi byli: Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Prezes Urzędu Zamówień Publicznych, Członkowie Kolegiów RIO, Główny Inspektor Kontroli RIO.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach zorganizowała również 3-dniowe szkolenie dla Naczelników i Zastępców Naczelników Wydziałów Kontroli Regionalnych Izb Obrachunkowych, w którym wzięło udział 29 osób.
W zakresie szkolenia omówione były następujące zagadnienia dotyczące:
- realizacji kontroli instytucji kultury
- kontroli koordynowanych SP ZOZ
- kontroli koordynowanych w zakresie dotacji dla podmiotów nienależących do sektora finansów publicznych
- oddawania nieruchomości gminnych we władanie osobom trzecim
- sygnalizacji programu kontroli dochodów z mienia gminy
- dotacji przedmiotowych do usług komunalnych
- omówienia bieżących problemów dotyczących ewidencjonowania i ujmowania skutków finansowych wyników kontroli
Regionalna Izba Obrachunkowa zorganizowała również szkolenie w dniach 20-21.12.2007 dla Inspektorów WKGF w zakresie rachunkowości.
Szkolenie w siedzibie Izby przeprowadziła Naczelnik WKGF Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie.
Ponadto dla Inspektorów WKGF zorganizowano szkolenie w dniu 28 grudnia 2007 roku, w czasie którego członkowie Kolegium RIO Kielce omówili zagadnienia dotyczące dotacji udzielanych z budżetu gminy oraz informacji o stanie mienia komunalnego.
3) Wymiana doświadczeń między członkami kolegium i naczelnikami wydziałów odbywała się na spotkaniach, szkoleniach i seminariach organizowanych przez Regionalne Izby Obrachunkowej.
4) W 2007 r. udzielono 62 odpowiedzi dla jednostek samorządu terytorialnego. Odpowiedzi dotyczyły następujących problemów:
-wyjaśnienie wątpliwości w stosowaniu przepisów ustawy o pomocy społecznej, o transporcie drogowym,
-sporządzania sprawozdań budżetowych,
-przejęcia nieruchomości za zaległości podatkowe,
-klasyfikacji budżetowej,
-zawierania porozumień między j.s.t.,
-realizacji dożywiania dzieci i sposobów finansowania,
-zwrotu wynagrodzenia radnego, członka komisji d/s Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- wykonywania zadań pożytku publicznego,
- zapłaty zobowiązań i ich ewidencji, dokonywania wydatków budżetowych,
- zasad ustalenia należności za podróże służbowe.
-sporządzania zestawienia zmian w funduszu jednostki
- pokrycia kosztów zakupu sztandaru dla Policji
- możliwości sfinansowania kosztów usuwania azbestu
- obowiązku podatkowego w podatku rolnym
- możliwości przekazywania części wpływów z opłaty targowej dla sołectwa
- możliwości spłaty odsetek od kredytów ze środków dotacji udzielonej przez gminy
- zakupu sprzętu dla PSP ze środków funduszu celowego
- naruszenia dyscypliny finansów publicznych
- księgowań na podstawie kopii dowodów źródłowych
- zobowiązań z tytułu zawartego porozumienia przez byłego wójta
- możliwości poręczenia kredytu dla restrukturyzowanego PZOZ
- finansowania modernizacji budynku ZOZ
- zasad finansowania wydatków na drogi
- wymagań kwalifikacyjnych Głównego Księgowego
- dokumentacji do przyznania zasiłku szkolnego
- możliwości udzielenia dotacji dla spółki
- zawierania porozumień między j.s.t.
- realizacji dożywiania dzieci i sposobu finansowania
- obowiązku posiadania przez gminę kopii decyzji podatkowej w wersji papierowej
- zlecania wykonania kontroli podległych jednostek, o które mowa w art. 187 ustawy o finansach publicznych
- rozliczenia wykorzystania dotacji podmiotowych przekazanych dla ponadgimnazjalnych szkół niepublicznych
- absolutorium
- wprowadzenia do budżetu j.s.t. środków otrzymanych z PFRON
- wydatkowania oraz rozliczania wydatków finansowanych z budżetu gminy na działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu kwalifikowanego
- finansowania przez gminę świadczeń izby wytrzeźwień na rzecz zatrzymanych do wytrzeźwienia osób ze środków uzyskanych z tytułu opłaty za wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych
- finansowanie budowy placu manewrowego przez OSP z pożyczki udzielonej z budżetu gminy
Poza tym, na bieżąco udzielane są odpowiedzi na pytania kierowane drogą telefoniczną
i pocztą elektroniczną.
5) Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach uczestniczyła w pracach nad opracowaniem sprawozdania z działalności Izb oraz wykonania budżetów przez j.s.t. za 2006 rok. Sprawozdanie to zostało przyjęte przez Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych i przedłożone Sejmowi i Senatowi R.P.
6) Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach w 2007 roku wydała 2 Zeszyty Problemowe.
Pierwszy z nich dotyczył działalności kontrolnej i obejmował nieprawidłowości w gospodarce finansowej jednostek samorządu terytorialnego w 2006 roku.
Kolejny dotyczył działalności nadzorczej i zawierał artykuły problemowe, wybrane rozstrzygnięcia nadzorcze Kolegium Izby i sentencje opinii Składów Orzekających oraz stanowiska Izby zawarte w udzielonych odpowiedziach dla j.s.t.
Wytworzył/Wprowadził: Wioletta Krawczyk 2008-05-13 11:34:55
Opublikował: Wioletta Krawczyk 2008-05-13 11:35:52
Zmienił: Wioletta Krawczyk 2008-05-13 11:35:45
Opublikował: Wioletta Krawczyk 2008-05-13 11:35:52
Ta wersja jest opublikowana i obowiązująca.