W okresie I półrocza 2012 r. przygotowano 57 odpowiedzi na zapytania skierowane
z jednostek samorządu terytorialnego. Odpowiedzi dotyczyły następujących problemów:
- przekazywania środków finansowych z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu do klubów sportowych,
- możliwości finansowania z dotacji przekazywanej z budżetu gminy wynagrodzenia dla osoby będącej w samozatrudnieniu,
- przekazywania środków finansowych z budżetów j.s.t. dla Państwowej Straży Pożarnej,
- sposobu wykorzystania dotacji z budżetu państwa na sfinansowanie pracy informatyków rejonowych zatrudnionych w GOPS,
- możliwości lokowania w bankach środków finansowych na wydatki niewygasające,
- sposobu rozliczania dotacji podmiotowej przekazywanej z budżetu gminy,
- możliwości ponoszenia przez gminę niektórych kosztów utrzymania szkoły poza środkami przekazywanymi w ramach dotacji,
- zasad obliczania i przekazywania dotacji dla szkoły podstawowej o stopniu organizacji 0-III oraz dla punktu szkolnego,
- oceny prawnej sposobu zbycia nieruchomości stanowiącej własność gminy,
- możliwości regulowania zobowiązań z dotacji udzielonej klubowi sportowemu na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie powstałych przed zawarciem umowy,
- zasad przekazania spółce gminnej zadania zarządzania nieruchomościami gminnymi,
- przekazania gminie odcinka drogi S-7 i obowiązkami z tym związanymi w okresie trwałości projektu,
- postępowania gminy w przypadku nie dokonania w terminie wpłaty pierwszej raty przez osobę prowadzącą sprzedaż alkoholu z tytułu korzystania z zezwolenia na tę sprzedaż,
- możliwości podjęcia przez Radę Gminy uchwał w sprawie obniżenia ceny skupu żyta w ciągu roku,
- prawidłowości ustalania i przekazywania dotacji z budżetu gminy,
- obliczenia kwoty wolnych środków,
- możliwości wprowadzenia uchwałą Rady zwolnień podatkowych w ciągu roku,
- możliwości ubiegania się przez gminę o wsparcie finansowe z Programu NFOŚ i GW na budowę podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego,
- udzielania bonifikaty od opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości w przypadku zgonu użytkownika wieczystego i nie zakończonego postępowania spadkowego,
- ewidencji majątku przekazanego w bezpłatne użytkowanie samorządowej instytucji kultury,
- korekty naliczania odpisu na ZFŚS za lata ubiegłe i wykazania w sprawozdawczości i księgach rachunkowych,
- możliwości zmian w ciągu roku budżetu w zakresie funduszu sołeckiego,
- terminów wpłat nadwyżki środków obrotowych przez zakład budżetowy do budżetu,
- klasyfikacji wydatków dokonywanych z dotacji ze środków europejskich w kolejnym roku budżetowym,
- możliwości ponoszenia przez gminę wydatków na podświetlenie bryły kościoła i naprawy oświetlenia na cmentarzu parafialnym i jego eksploatacji,
- klasyfikacji wydatków na opiekę i wychowanie dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej,
- zasad udzielania dotacji z budżetu gminy na dzieci 3-6 i 2, 5 letnie uczęszczające do oddziału przedszkolnego oraz na dzieci niepełnosprawne w oddziale przedszkolnym,
- zasad zwrotu kosztów dotacji przez gminę na terenie której dziecko zamieszkuje do budżetu gminy dotującej oraz stosowanie klasyfikacji budżetowej,
- klasyfikacji wydatków związanych z zakupem wody, energii elektrycznej
i odprowadzaniem ścieków,
- wskazania podmiotu zobowiązanego do ponoszenia kosztów utrzymania instytucji kultury mieszczącej się w budynku szkoły,
- klasyfikacji zwrotu wydatków poniesionych przez gminę na realizację projektu p.n. „Instalacja systemów energii odnawialnej…….” przez gminy partnerskie,
- ujmowania w księgach rachunkowych mienia przekazanego w bezpłatne użytkowanie instytucji kultury,
- podstawy dokonania zmiany decyzji w sprawie określenia wydatków zobowiązania podatkowego,
- zaliczenia przychodów z działalności gospodarczej (firma jednosobowa) do wynagrodzenia stanowiącego element rozliczenia z dotacji podmiotowej dla punktu przedszkolnego,
- uprawnień komisji rewizyjnej do wglądu w dokumenty będące podstawą do wydania decyzji o umorzeniu zaległości podatkowej,
- możliwości przekazania dotacji dla szkoły niepublicznej od momentu rozpoczęcia jej działalności (bez podania planowanej liczby uczniów do 30 września poprzedniego roku),
- konieczności zawierania porozumień w przypadku pokrywania kosztów dotacji udzielonej przez gminę dotującą za ucznia nie będącego mieszkańcem tej gminy,
- możliwości przejęcia przez gminy części długu związku, zaciągniętego na realizację inwestycji wspólnych,
- prawidłowości finansowania przez gminy lokalnych mediów ( wykupywanie miejsc
w prasie lokalnej na ogłoszenia),
- możliwości finansowania przez gminę wydatków na utrzymanie i funkcjonowanie szkół przekazanych stowarzyszeniom, poza dotacją,
- możliwości zlecenia bez przetargu zakładowi budżetowemu budowy wodociągu wraz
z przyłączami do budynków mieszkalnych,
- przekazywania dotacji dla szkół niepublicznych na absolwentów przez okres wakacji,
- prawidłowości realizacji zadania usuwania pojazdów z dróg i ich przechowywania przez Miasto,
- przekazywania przez gminy i powiaty dotacji na zakup samochodu dla środowiskowego domu samopomocy,
- możliwości finansowania przez j.s.t. zakupu testera dla Komendy Powiatowej PSP
i sposobu tego finansowania,
- możliwości udzielania dotacji szkole niepublicznej rozpoczynającej działalność od
1 września,
- ewidencja zwrotu niewykorzystanej części dotacji w tym samym roku budżetowym,
- zwrotu niewykorzystanej opłaty za zezwolenia na sprzedaż alkoholu w związku
z likwidacją sklepu,
- możliwości wypłaty ekwiwalentu na pokrycie kosztów reprezentacyjnego ubioru służbowego dla Kierownika i Zastępcy USC.
W okresie I półrocza wpłynęło do Izby 13 wniosków o udzielenie informacji publicznej
Wnioski dotyczyły następujących zagadnień:
Realizując działalność szkoleniową za I półrocze 2012 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach zorganizowała 4 szkolenia dla pracowników jednostek samorządu terytorialnego w których ogółem wzięło udział 930 osób.
1. W dniach 23-24 stycznia, 26-27 stycznia oraz 2-3 lutego 2012 roku odbyły się trzy tury szkolenia na temat „Zamknięcie ksiąg rachunkowych za 2011 rok” dla Skarbników, Głównych Księgowych i pracowników jednostek samorządu terytorialnego. W szkoleniu wzięło udział 753 osoby. Wykłady prowadził Główny Inspektor Kontroli RIO Kielce.
2. W dniu 22 marca 2012 roku odbyło się szkolenie dla przewodniczących i członków komisji rewizyjnych organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego na temat „Procedura absolutoryjna za 2011 rok ze szczególnym uwzględnieniem roli Komisji Rewizyjnej”, w którym udział wzięło 177 osób. Wykłady prowadzili Zastępca prezesa oraz członek Kolegium RIO Kielce.
Wytworzył/Wprowadził: Kamil Górski 2013-09-02 10:31:42
Opublikował: Kamil Górski 2013-09-02 10:34:57
Zmienił: Kamil Górski 2013-09-02 10:34:51
Opublikował: Kamil Górski 2013-09-02 10:34:57
Ta wersja jest opublikowana i obowiązująca.