Kontrola gospodarki finansowej i zamówień publicznych
1. Realizacja zadań kontrolnych Wydziału za 2009 rok określonych Załącznikiem Nr 1 "Założenia planu kontroli na 2009 rok" zatwierdzonym Uchwałą Nr 93/2008 Kolegium RIO z dnia 17 grudnia 2008 r. przedstawia się następująco:
Wyszczególnienie | Zaplanowano na 2009 rok | Wykonano w I pół. 2009 r. | Wykonano w II pół. 2009 r. | Ogółem wykonano w 2009 roku |
1) Kontrole kompleksowe, z tego: | 29 kontroli | 16 kontroli | 13 kontroli | 29 kontroli |
a) Województwo | 1 kontrolę | - | 1 kontrolę | 1 kontrolę |
b) Gminy miejskie | 1 kontrolę | 1 kontrolę | - | 1 kontrolę |
c) Gminy miejsko-wiejskie | 5 kontroli | 1 kontrolę | 4 kontrole | 5 kontroli |
d) Gminy wiejskie | 16 kontroli | 9 kontroli | 7 kontroli | 16 kontroli |
e) Powiaty | 6 kontroli | 5 kontroli | 1 kontrolę | 6 kontroli |
Zgodnie z załącznikiem Nr 1 planu kontroli do ramowego planu pracy na 2009 r. przyjęto łącznie 29 kontroli kompleksowych j.s.t. różnego szczebla.
Z planowanych na 2009 rok 29 kontroli kompleksowych j.s.t. (różnego szczebla) przeprowadzono wszystkie zaplanowane kontrole kompleksowe gospodarki finansowej województwa, gmin i powiatów. Ostatnie 2 kontrole kompleksowe (UG Baćkowice, UMiG Stąporków) rozpoczęto w m-cu listopadzie 2009 r. i zakończono w 2 dekadzie stycznia 2010 r.
W 2009 roku przeprowadzono również 1 kontrolę problemową oraz 7 kontroli doraźnych na co przeznaczono łącznie 120 inspektorodni.
2. W 2009 roku inspektorzy WKGF przeprowadzili łącznie 37 kontroli, tj.:
a) 1 kontrolę kompleksową gospodarki finansowej Województwa Świętokrzyskiego,
b) 22 kontrole kompleksowe gospodarki finansowej gmin,
c) 6 kontroli kompleksowych gospodarki finansowej powiatów,
- odstąpienia od przeprowadzania czynności kontrolnych (UG Waśniów) ze względu na przeprowadzane w tym samym czasie w Gminie kontrole przez NIK i UKS, z uwagi na brak możliwości zapewnienia inspektorom RIO, przez UG, warunków do pracy (pomieszczeń),
- odmowy przez kierownika kontrolowanej jednostki (UG Nowa Słupia) podpisania protokołu, w następstwie powyższego złożenie stosownego uzasadnienia w ustawowym terminie do protokołu z kontroli doraźnej,
b)Przewodniczący Rady– 1, w tym dot.:
* przesłania informacji (skargi) z wnioskiem Izby o podjęcie czynności sprawdzających oraz zajęcia stanowiska w ramach kompetencji kontrolnych Rady MiG Włoszczowa oraz powiadomienia Izby o efektach przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego.
c)Prokuratura Rejonowa – 4, w tym dot.:
* powiadomienia o braku możliwości przeprowadzenia przez Izbę kontroli zaplanowanej w ZGKiM w Kazimierzy Wielkiej, gdyż przedmiotowa jednostka została zlikwidowana, a czynności likwidacyjne nie zostały ukończone,
* zawiadomienia o nieprawidłowościach, mogących rodzić podejrzenie o popełnieniu przestępstwa, po kontroli problemowej Miasta i Gminy Suchedniów przeprowadzonej w dniach 04 – 30.06.2008 r.,
* zawiadomienia o nieprawidłowościach – po kontroli problemowej Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Czerwonej Górze przeprowadzonej w dniach 09.10– 22.12.2008 r. – skutkujących podejrzeniem naruszenia art. 77 ustawy o rachunkowości oraz art. 231 § 3, w związku z art. 271 § 1 ustawy kodeks karny,
* zawiadomienia o nieprawidłowościach – po kontroli problemowej PZOZ w Starachowicach przeprowadzonej w dniach 01.09 – 31.10.2008 r. – skutkujących podejrzeniem naruszenia art. 231 § 1 ustawy kodeks karny.
d) Przewodniczący Zarządu Województwa Świętokrzyskiego „RACJA” Polskiej Lewicy – 1, dot.:
* przesłania informacji, iż w wyniku podjętych działań, z wniosku zainteresowanego, Izba uzyskała odpowiedź Prezydenta Miasta Kielce, z której wynika, że UM nie prowadził postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę instalacji 14 figur wykonanych w brązie.
e)MSWiA – 1, dot.:
* przesłania informacji o przeprowadzonej kontroli w UM Kielce oraz dokonanych w niej ustaleniach.
f)Ministerstwo Finansów (Departament Samorządu Terytorialnego) – 1, dot.:
* przesłania pisma o zajęcie stanowiska w sprawie dopuszczalności określenia w akcie notarialnym terminu zapłaty ceny nieruchomości sprzedawanej przez jednostkę samorządu terytorialnego w drodze bezprzetargowej lub w drodze rokowań – po dniu zawarcia umowy przenoszącej własność.
g)Minister w Kancelarii Premiera – 2, dot.:
* powiadomienia, iż Izba w okresie 2006 – 2008 nie przeprowadzała kontroli Gminy Połaniec z sugestią, że w planie roku bieżącego ujęta jest kontrola kompleksowa Gminy, w trakcie której dokonana zostanie analiza sprawy zawartej w piśmie Pani Minister,
* przesłania zbiorczej informacji na temat przeprowadzonych w 2008 roku kontroli problemowych gospodarki finansowej zakładów opieki zdrowotnej oraz stwierdzonych nieprawidłowości (SP ZOZ Przychodnia Miejska Skarżysko-Kamienna, PZOZ Starachowice, Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. Św. Rafała w Czerwonej Górze).
h)Wojewoda Świętokrzyski – 1, dot.:
* przesłania do wykorzystania służbowego wg kompetencji Wojewody pisma mieszkańców Gminy Kazimierza Wielka.
i) Poseł na Sejm RP – 2, dot.:
* powiadomienia, iż w planie kontroli roku 2008 ujęta jest kontrola kompleksowa gospodarki finansowej gminy Baćkowice, w trakcie której Izba dokona analizy zagadnień zawartych w piśmie Pana Posła,
* przesłania informacji nt. przeprowadzonych w ciągu ostatnich 5 lat kontroli w UG Imielno.
j)Osoby fizyczne – 4, dot.:
* przesłania informacji o przeprowadzonej w UG Łopuszno kontroli doraźnej oraz stwierdzonych w niej nieprawidłowościach,
* przesłania informacji o przeprowadzonej w UMiG Działoszyce kontroli oraz dokonanych ustaleniach,
* informacji o ewentualnym dokonaniu, w trakcie najbliższej kontroli kompleksowej Gminy Stąporków, analizy finansowego rozliczenia zadania inwestycyjnego wymienionego w piśmie, jakie wpłynęło na adres tut. Izby,
* przesłania informacji, iż w wyniku podjętych działań Izba uzyskała odpowiedź Wójta Gminy Nagłowice nt. świadczeń wypłacanych z ZFŚS.
k)Rzecznik Dyscypliny Finansów Publicznych – 1, dot.:
* sygnalizacji, iż w zakresie nieprawidłowości opisanych w pkt 1 zawiadomienia o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych z dnia 20.04.2009 r. stwierdzonej w PZOZ Starachowice, Prokurator Prokuratury Rejonowej w Starachowicach zatwierdził postanowienie KPP w Starachowicach o odmowie wszczęcia śledztwa. Zatem w tym stanie rzeczy przekazane zawiadomienie do Rzecznika o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych jest aktualne.
* art. 5 ust. 1 pkt 1 – nieustalenia należności sektora finansów publicznych,
* art. 5 ust. 1 pkt 2 – niedochodzenia należności Skarbu Państwa, j.s.t.,
* art. 5 ust. 1 pkt 3 - dopuszczenia do przedawnienia należności j.s.t., niezgodne z przepisami umorzenie należności j.s.t.,
* art. 6 pkt 2 – niedokonania wpłaty do budżetu w należnej wysokości nadwyżki środków obrotowych przez zakład budżetowy,
* art. 8 pkt 1 i 2 – przekazania dotacji z naruszeniem zasad i trybu jej udzielania oraz nierozliczenia przekazanej dotacji,
* art. 11 ust. 1 – dokonania wydatków ze środków publicznych z przekroczeniem zakresu upoważnienia,
* art. 14 pkt 1-4 – nieodprowadzenia w ustawowym terminie składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne oraz Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych od wynagrodzeń za m-c czerwiec 2008 roku,
* art. 14 pkt 5 - nieopłacenia przez jednostkę sektora finansów publicznych składek na PFRON,
* art. 15 – przekroczenia upoważnienia do zaciągania zobowiązań,
* art. 16 ust. 1 – niewykonania zobowiązania Urzędu Gminy, którego skutkiem była zapłata odsetek, kar lub opłat,
* art. 17 pkt 1,art. 17 ust. 1 pkt 1 – udzielenia zamówienia publicznego wykonawcy, który nie został wybrany w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych,
* art. 17 ust. 1 pkt 2 – naruszenia przepisów o zamówieniach publicznych dotyczących przesłanek stosowania poszczególnych trybów udzielenia zamówienia publicznego,
* art. 17 ust. 1 pkt 3 – opisania przedmiotu zamówienia w sposób naruszający zasady uczciwej konkurencji,
* art. 17 ust. 1 pkt 4 – udzielenia zamówienia publicznego z naruszeniem przepisów o zamówieniach publicznych, jeżeli naruszenie to miało wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
* art. 17 ust. 2 pkt 1 – zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego bez zachowania formy pisemnej,
* art. 17 ust. 4 – niezłożenia przez członków komisji przetargowej oraz kierownika zamawiającego oświadczeń o braku lub istnieniu okoliczności skutkujących wyłączeniem z postępowania,
* art. 17 ust. 6 – zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego z naruszeniem przepisów o zamówieniach publicznych,
* art. 18 pkt 1 – zaniechania przeprowadzenia inwentaryzacji,
* art. 18 pkt 2 – wykazania w sprawozdaniu budżetowym danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.
Informacje dotyczące zawiadomienia o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych, przesłanych i oczekujących na przekazanie do Rzecznika DFP, były sporządzane dla Prezesa Izby na bieżąco, 2 dni po zakończeniu danego miesiąca.
6) Omówienie wyników i przedstawienie istotnych ustaleń z kontroli na posiedzeniu Kolegium.
7) Prowadzenie ewidencji komputerowej nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli przeprowadzonych w j.s.t .
Wytworzył/Wprowadził: Wioletta Krawczyk 2010-05-13 13:24:06
Opublikował: Wioletta Krawczyk 2010-05-13 13:24:26
Zmienił: Wioletta Krawczyk 2010-05-13 13:24:06
Opublikował: Wioletta Krawczyk 2010-05-13 13:24:26
Ta wersja jest opublikowana i obowiązująca.