Realizacja zadań kontrolnych Wydziału za 2010 rok określonych Załącznikiem Nr 1 "Założenia planu kontroli na 2010 rok" zatwierdzonym Uchwałą Nr 70/2009 Kolegium RIO z dnia 30 grudnia 2009 r. przedstawia się następująco:
Wyszczególnienie | Zaplanowano na 2010 rok | Wykonano w I pół. 2010 r. | Wykonano w II pół. 2010 r. | Ogółem wykonano w 2010 roku |
1) Kontrole kompleksowe, z tego: | 35 kontroli | 22 kontrole | 13 kontroli | 35 kontroli |
a) Województwo | - | - | - | - |
b) Miasto powiat | 1 kontrolę | 1 kontrolę | - | 1 kontrolę |
c) Gminy miejsko-wiejskie | 6 kontroli | 4 kontrole | 2 kontrole | 6 kontroli |
d) Gminy wiejskie | 28 kontroli | 17 kontroli | 11 kontroli | 28 kontroli |
e) Powiaty | - | - | - | - |
Zgodnie z załącznikiem Nr 1 planu kontroli do ramowego planu pracy na 2010 r. przyjęto łącznie 35 kontroli kompleksowych j.s.t. różnego szczebla.
Z planowanych na 2010 rok 35 kontroli kompleksowych j.s.t. (różnego szczebla) przeprowadzono wszystkie zaplanowane kontrole kompleksowe gospodarki finansowej gmin.
W 2010 roku przeprowadzono również 2 kontrole problemowe oraz 5 kontroli doraźnych na co przeznaczono łącznie 31 inspektorodni.
W 2010 roku inspektorzy WKGF przeprowadzili łącznie 42 kontrole, tj.:
b) 35 kontroli kompleksowych gospodarki finansowej gmin,
* przesłania informacji (skargi) z wnioskiem Izby o podjęcie czynności sprawdzających oraz zajęcia stanowiska w ramach kompetencji kontrolnych RM Skarżysko-Kamienna oraz powiadomienia Izby o efektach przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego,
* przesłania informacji (skargi) z wnioskiem Izby o podjęcie czynności sprawdzających oraz zajęcia stanowiska w ramach kompetencji kontrolnych RG Tarłów oraz powiadomienia Izby o efektach przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego,
* sygnalizacji o braku odpowiedzi na pismo Izby z dnia 10.12.2009 r. z wnioskiem o niezwłoczne poinformowanie o efektach przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego i sposobie zakończenia sprawy (Gmina Włoszczowa),
* sygnalizacji o braku odpowiedzi Wójta Gminy na pismo Izby z dnia 19.02.2010 r., z wnioskiem o powiadomienie o wynikach podjętego postępowania wyjaśniającego w sygnalizowanej sprawie (Gmina Tarłów),
* przesłania informacji (skargi) z wnioskiem o podjęcie czynności sprawdzających, zajęcia stanowiska w ramach kompetencji kontrolnych RM Połaniec oraz powiadomienia Izby o zakończeniu postępowania wyjaśniającego,
* przesłania informacji (skargi) z wnioskiem o podjęcie czynności sprawdzających, zajęcia stanowiska w ramach kompetencji kontrolnych RG Klimontów oraz powiadomienia Izby o wynikach podjętego postępowania wyjaśniającego,
* przesłania informacji (skargi) z wnioskiem o podjęcie czynności sprawdzających, zajęcia stanowiska w ramach kompetencji kontrolnych RM Starachowice oraz powiadomienia Izby o wynikach podjętego postępowania wyjaśniającego.
c)Skarbnik Gminy – 1, w tym dot.:
e)KWP – 6, w tym dot.:
* przesłania pism (skarg) w sprawie sugerowanych nieprawidłowości w Zakładzie Energetyki Cieplnej w Starachowicach celem ewentualnego wykorzystania służbowego,
* przesłania pisma (skargi) w sprawie sugerowanych nieprawidłowości w UG Pawłów celem ewentualnego wykorzystania służbowego,
* przesłania pisma (skargi) w sprawie sugerowanych nieprawidłowości w zakresie rozliczeń finansowych pomiędzy scenografami realizującymi sztukę pt. „Alibaba i 40 rozbójników”
a TLiA „Kubuś” w Kielcach celem ewentualnego wykorzystania służbowego,
* przesłania informacji o przeprowadzonej w UG Piekoszów kontroli doraźnej wraz
z kserokopią wystąpienia pokontrolnego oraz protokołu z kontroli,
* przesłania pisma (skargi) w sprawie sugerowanych nieprawidłowości w UMiG Sędziszów celem ewentualnego wykorzystania służbowego,
* przesłania pisma (skargi) w sprawie sugerowanych nieprawidłowości w USC Starachowice
celem ewentualnego wykorzystania służbowego.
f)Prokuratura Rejonowa – 1, dot.:
* przesłania kserokopii skargi dot. nieprawidłowości w działalności PZOZ Starachowice oraz Zarządu Powiatu Starachowickiego, w związku z otrzymanym oświadczeniem, jakie wpłynęło do Izby, że Pan Marian Mróz – Radny Powiatu, nie był autorem rzekomego pisma adresowanego do Izby.
g)Minister w Kancelarii Premiera – 2, dot.:
* przesłania informacji o przeprowadzonej w UMiG Połaniec kontroli kompleksowej, dokonanych w niej ustaleniach oraz skierowanym do Burmistrza MiG wystąpieniu pokontrolnym,
* przesłania informacji o sposobie wykonania wniosków pokontrolnych z kompleksowej kontroli przeprowadzonej w UMiG Połaniec wraz z kserokopiami stosownej dokumentacji.
h)Poseł na Sejm RP – 5, dot.:
* przesłania informacji o przeprowadzonej kontroli kompleksowej w UG Baćkowice, w tym w GZEASz Baćkowice,
* przesłania informacji o przekazaniu pisma Pana Posła dot. nieprawidłowości w PGKiM Spółka z o.o. w Sandomierzu Burmistrzowi Miasta celem wyjaśnienia postawionych zarzutów w ramach służb własnych,
* przesłania wyjaśnień otrzymanych od Burmistrza Miasta Sandomierz w sprawie dot. nieprawidłowości w PGKiM Sp. z o.o. w Sandomierzu oraz poinformowania o uwzględnieniu zagadnień zawartych w piśmie w tematyce najbliższej kontroli kompleksowej Miasta Sandomierz w 2011 roku,
* przesłania informacji, iż na dzień dzisiejszy Izba nie posiada możliwości podjęcia kontroli w trybie doraźnym ponad przyjęty plan kontroli kompleksowych na 2010 rok, z sugestią zbadania wskazanego w piśmie zagadnienia w trakcie kontroli kompleksowej gminy, jaka będzie miała miejsce w 2011 roku (Miasto Starachowice),
* przesłania informacji, iż na dzień dzisiejszy Izba nie posiada możliwości podjęcia kontroli w UMiG Pińczów oraz KZC „Ponidzie” w Busku-Zdrój ponad przyjęty plan z sugestią zbadania wskazanej w piśmie problematyki w okresie I kwartału 2011 roku.
i)Ministerstwo Finansów – 1, dot.:
* przekazania za pośrednictwem RIO Kielce pisma Pana B. Mrozowskiego zam. Klimontów, w sprawie sugerowanego naruszenia prawa przez tutejszą Izbę wraz z plikiem stosownej dokumentacji.
j)MSWiA – 4, dot.:
* przesłania wniesionego w dniu 07.06.2010 r. odwołania Pana B. Mrozowskiego zam. Klimontów od decyzji Nr 1/2010 Prezesa RIO z dnia 25.05.2010 r. wraz z aktami sprawy,
* przesłania informacji o przeprowadzonej kontroli doraźnej w UG Nowa Słupia, dokonanych w niej ustaleniach oraz złożonych przez Wójta Gminy zastrzeżeniach do wystąpienia pokontrolnego i rozstrzygnięciu przez Kolegium Izby,
* przesłania Panu B. Mrozowskiemu posiadanego w aktach Wydziału Kontroli zawiadomienia do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych z dnia 26.08.2002 r. o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych z kontroli przeprowadzonej w UG Klimontów,
* przesłania wyjaśnień w sprawie zarzutów podniesionych w piśmie Pana E. Jarkowskiego dotyczących finansów MiG Osiek na przestrzeni ostatnich kilku lat.
k)Prezes Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Kielcach – 1, dot.:
* przesłania pisma informującego o przeprowadzonej kontroli doraźnej w Starostwie Powiatowym Sandomierz, dokonanych w niej ustaleniach oraz skierowanym do Starosty wystąpieniu pokontrolnym.
l)NIK – 3, dot.:
* przesłania informacji dot. korespondencji RIO w sprawie skargi Wspólnoty Mieszkaniowej w Wodzisławiu, że Izba nie jest w stanie przyjąć na siebie żadnego dodatkowego zobowiązania ponad ustalony plan kontroli na 2010 rok,
* przesłania zapytania czy Delegatura NIK Kielce przeprowadzała czynności sprawdzające w PGKiM Spółka z o.o. w Sandomierzu w zakresie dot. poboru opłat za wodę i odprowadzanie ścieków,
* udostępnienia kserokopii dokumentacji znajdującej się w posiadaniu Delegatury NIK Kielce dot. wniosku Komisji Rewizyjnej RM Sandomierz o przeprowadzenie kontroli w PGKiM Sp. z o.o. w Sandomierzu.
ł)CBA – 1, dot.:
* przesłania informacji, iż w trakcie przeprowadzonych kontroli kompleksowych zostały uwzględnione zagadnienia naliczania i egzekucji udzielanych bonifikat przy sprzedaży lokali z gminnego zasobu mieszkaniowego.
m)Okręgowy Inspektorat Pracy – 1, dot.:
* przesłania wg właściwości, do ewentualnego wykorzystania służbowego, kserokopii pisma jakie wpłynęło na adres tutejszej Izby, poruszającego w swojej treści zagadnienia dot. nieprzestrzegania przepisów kodeksu pracy w PZOZ Ożarów.
n)Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków – 1, dot.:
* przekazania, do ewentualnego wykorzystania służbowego, kserokopii pisma przesłanego na adres tutejszej Izby, dotyczącego nieprawidłowości w UMiG Bodzentyn w zakresie właściwym dla konserwatora zabytków.
o)Świętokrzyski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny – 1, dot.:
* przekazania, do ewentualnego wykorzystania służbowego, kserokopii pisma przesłanego na adres tutejszej Izby, dotyczącego nieprawidłowości w UMiG Bodzentyn w zakresie właściwym dla inspekcji sanitarnej.
p)Przewodniczący Zarządu Województwa Świętokrzyskiego RACJA PL – 2, dot.:
* przesłania wyjaśnień dot. finansowania oświetlenia budynków kościelnych i sakralnych po przeprowadzonej kontroli w MZD Kielce,
* przesłania wyjaśnień dot. zamówienia udzielonego przez UM Kielce na wykonanie 14 kapliczek – stacji drogi krzyżowej na cmentarzu komunalnym w Cedzynie.
r)MZD Kielce – 1, dot.:
* przekazania pisma (skargi) w sprawie skorygowania rozwiązań komunikacyjnych dokonanych w związku z przebudową ulicy 1-go Maja, które pomyłkowo złożono w Sekretariacie RIO Kielce.
s)Rada Nieruchomości – 1, dot.:
* przesłania informacji, iż Izba nie jest organem właściwym do załatwienia sprawy dot. skargi na MZD Kielce i budowę przystanku przy ulicy 1-go Maja 121. Z przekazanej dokumentacji wynika, że Rada Nieruchomości wystąpiła już z pismami do właściwych organów.
t)Przewodniczący Platformy Obywatelskiej Koło Gminne - 1, dot.:
* przesłania informacji o przeprowadzonej w UG Nowa Słupia kontroli doraźnej oraz stwierdzonych tam nieprawidłowościach.
u)Osoby prawne, osoby fizyczne – 30, dot. przesłania informacji:
* o przekazaniu do KWP pisma, jakie wpłynęło do Izby, dotyczącego nieprawidłowości w rozliczeniach finansowych w TLiA „Kubuś” w Kielcach celem ewentualnego wykorzystania służbowego,
* że przedmiotowe pisma, jakie wpłynęły do Izby, zostaną uwzględnione w trakcie kompleksowej kontroli Gminy Klimontów zaplanowanej na rok bieżący,
* po przeprowadzonej w UMiG Stąporków kontroli kompleksowej, w sprawie zarzutów dot. sposobu realizacji zadania inwestycyjnego pn. ”Budowa sieci kanalizacyjnej wraz
z przyłączami i pompowni P3, P4 w Stąporkowie przy ulicy Piłsudskiego”,
* że w wyniku podjętych działań Izba uzyskała od Prezydenta Miasta Skarżysko-Kamienna odpowiedź, z której wynika, iż akta sprawy zostały przekazane do SKO co w tym stanie rzeczy niecelowym czyni podejmowanie dalszych działań ze strony Izby,
* o ewentualnym ujęciu przesłanego pisma do zbadania w trakcie aktualnie trwającej kontroli kompleksowej Gminy Fałków,
* że w wyniku podjętych działań Izba uzyskała odpowiedź Przewodniczącego RM Włoszczowa w sprawie rozpatrzenia przez Komisję Rewizyjną RM zarzutów wobec Burmistrza MiG,
* w sprawie zażalenia na Zarządzenie Wójta Gminy Górno dot. ustalenia stawki bazowej czynszu miesięcznego za 1m2 powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych w Domu Nauczyciela na terenie Gminy Górno,
* że w sprawie umowy zawartej w 1995 r. pomiędzy ZOZ Pińczów a właścicielem domu pogrzebowego Izba poprzez Starostę podjęła stosowne działania, o których to wynikach powiadomi odrębnie po otrzymaniu ostatecznych informacji,
* o przeprowadzonym postępowaniu przetargowym w sprawie dot. umowy zawartej pomiędzy PZOZ Pińczów a właścicielem Domu Pogrzebowego w Pińczowie,
* o decyzji Prezesa RIO w sprawie odmowy udostępnienia wnioskowanej informacji publicznej za okres 1998-2002 roku dot. naruszenia dyscypliny finansów publicznych przez byłego Wójta Gminy Klimontów,
* że w wskutek podjętych działań Wójt Gminy Obrazów przekazał do RIO stosowne wyjaśnienia w sprawie wypłaty w dniu 04.05.2010 r. jednorazowego dodatku uzupełniającego dla nauczycieli za 2009 rok,
* o przeprowadzonych w latach 1998 – 2002 kontrolach w UG Klimontów, stwierdzonych przypadkach naruszenia dyscypliny finansów publicznych oraz skierowanym zawiadomieniu do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych,
* że w wskutek podjętych przez Izbę działań Burmistrz MiG Chmielnik przekazał do RIO wyjaśnienia dot. opodatkowania podatkiem od nieruchomości działek wskazanych w skardze,
* że ze względu na fakt wykroczenia zagadnień poza kompetencje RIO (zawyżenia indywidualnego podatku od nieruchomości położonych w miejscowości Bliżyn oraz Skarżysko-Kamienna) pisma skierowano odpowiednio do Wójta Gminy Bliżyn oraz Prezydenta Miasta Skarżysko-Kamienna celem wyjaśnienia,
* o przekazaniu wniosku dot. nieprawidłowości w działalności UMiG Połaniec Przewodniczącemu RM celem podjęcia czynności sprawdzających w ramach kompetencji kontrolnych RM oraz powiadomienia Izby o wynikach podjętego postępowania wyjaśniającego,
* w związku z pismem Wójta Gminy Krasocin z dnia 25.02.2010 r. w sprawie przeznaczenia wolnych środków finansowych pozostałych w budżecie gminy ze sprzedaży gruntów rolnych w miejscowości Cieśle,
* o przeprowadzonej kontroli kompleksowej w UG Fałków, objęciu kontrolą zagadnień poruszonych w skardze dot. prawidłowości dokonywania odpisów na ZFŚS w Gminie oraz stwierdzonych nieprawidłowościach,
* o przeprowadzonej w MOPR Kielce kontroli doraźnej, stwierdzonych nieprawidłowościach w zakresie udzielenia zamówienia publicznego oraz skierowaniu zawiadomienia do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych,
* o przeprowadzonej w DPS Kielce kontroli doraźnej, stwierdzonych nieprawidłowościach w zakresie udzielenia zamówienia publicznego oraz skierowaniu zawiadomienia do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych,
* że zarzuty dot. nabycia przez Gminę Kielce od SM „Domator” lokalu mieszkalnego przy ulicy Kowalczewskiego nie były związane z tematyką przeprowadzonej kontroli kompleksowej gospodarki finansowej Miasta Kielce. Izba wystąpiła do Prezydenta Miasta Kielce o wyjaśnienie sugerowanych nieprawidłowości. Otrzymaną odpowiedź przesłano skarżącemu.
* że Izba nie jest organem właściwym do załatwienia sprawy dot. realizacji inwestycji pn. „Rozbudowa ulic usprawniających powiązania komunikacyjne Miasta Kielce, rozbudowa ul. 1-go Maja wraz z budową mostu herbskiego oraz rozbudową skrzyżowań przyległych ulic”. Z przekazanej dokumentacji wynika, że skarżący wystąpili już z pismami do właściwych organów.
* o przeprowadzonej w UG Lipnik kontroli kompleksowej oraz poczynionych ustaleniach w zakresie realizacji zadania pn.: ”Przebudowa dróg gminnych w m. Swojków”,
* że przedstawione w piśmie zagadnienia zostaną uwzględnione w trakcie kontroli kompleksowych UG Klimontów w 2010 roku oraz w UG Skalbmierz w 2011 roku, po zakończeniu których Izba udzieli stosownej odpowiedzi,
*o braku możliwości wstrzymania wydania opinii o możliwości spłaty kredytu do złożonego przez Burmistrza M i G Osiek wniosku oraz niemożności przeprowadzenia kontroli kompleksowej gminy w trybie natychmiastowym,
* że w wyniku podjętych działań Izba uzyskała od Wójta Gminy Nowa Słupia wyjaśnienia o wszczęciu przez UZP postępowania wyjaśniającego w sprawie udzielenia zamówienia publicznego pn. „Pakiet szkoleń dla osób bezrobotnych z Gminy Nowa Słupia”,
* dot. przeprowadzenia kontroli doraźnej w UG Pierzchnica w zakresie realizacji postępowania przetargowego o zamówienie publiczne pn. „Budowa zaplecza technicznego dla terenów sportowych oraz placu zabaw w miejscowości Ujny” z sugestią, iż sygnały zawarte w przedmiotowym piśmie zostaną uwzględnione w trakcie najbliższej kontroli kompleksowej Gminy Pierzchnica.
* o sytuacji finansowej w UMiG Osiek, tj. zaciągniętych przez Gminę zobowiązaniach oraz wydanej przez Skład Orzekający RIO Kielce opinii pozytywnie opiniującej wniosek Burmistrza MiG w sprawie możliwości spłaty kredytu w wysokości 500.000 zł,
* że w dniu 02.09.2010 r. Skład Orzekający RIO Kielce wydał uchwałę Nr 79/2010 w sprawie możliwości spłaty kredytu długoterminowego przez MiG Osiek oceniając, że posiada ona możliwość spłaty wnioskowanego kredytu,
* że kierowane do RIO wnioski w sprawie przeprowadzenia kontroli doraźnych (UM Kielce, Starostwo Powiatowe Kielce, UG Sitkówka-Nowiny) wykraczają poza ustawowe kompetencje Izby.
* art. 5 ust. 1 pkt 1 – nieustalenia należności j.s.t.,
* art. 5 ust. 1 pkt 2 – niepobrania należności j.s.t.,
* art. 5 ust. 1 pkt 3 – dopuszczenia do przedawnienia należności j.s.t.,
* art. 6 pkt 1 – nieprzekazania do budżetu jst dochodów w należnej wysokości,
* art. 6 pkt 2 – niedokonania wpłaty do budżetu w należnej wysokości nadwyżki środków obrotowych przez zakład budżetowy,
* art. 11 ust. 1 – dokonania wydatków ze środków publicznych z przekroczeniem zakresu upoważnienia,
* art. 14 pkt 1 i pkt 2 – opłacenia składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne z przekroczeniem terminu zapłaty,
* art. 14 pkt 5 – opłacenia przez jednostkę sektora finansów publicznych składek na PFRON z przekroczeniem terminu zapłaty,
* art. 15 – przekroczenia upoważnienia do zaciągania zobowiązań jednostki sektora finansów publicznych,
* art. 16 ust. 1 – niewykonania zobowiązania jednostki sektora finansów publicznych, którego skutkiem była zapłata odsetek, kar lub opłat,
* art. 17 ust. 1 pkt 1 – udzielenia zamówienia publicznego wykonawcy, który nie został wybrany w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych,
* art. 17 ust. 1 pkt 2 lit.a – udzielenia zamówienia publicznego z naruszeniem przepisów o zamówieniach publicznych dotyczących przesłanek stosowania poszczególnych trybów udzielenia zamówienia publicznego,
* art. 17 ust. 1 pkt 2 lit.b – zaniechania zamieszczenia ogłoszenia w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego,
* art. 17 ust. 1 pkt 3 – udzielenia zamówienia publicznego, którego przedmiot został określony w sposób naruszający zasady uczciwej konkurencji,
* art. 17 ust. 2 pkt 1 – zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego bez zachowania formy pisemnej,
* art. 17 ust. 5 – nie wyłączenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego osoby podlegającej wyłączeniu z takiego postępowania na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych,
* art. 17 ust. 6 – zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego z naruszeniem przepisów o zamówieniach publicznych,
* art. 18 pkt 1 – zaniechania przeprowadzenia, rozliczenia inwentaryzacji oraz przeprowadzenia inwentaryzacji w sposób niezgodny z przepisami ustawy o rachunkowości,
* art. 18 pkt 2 – wykazania w sprawozdaniu budżetowym danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej albo nie sporządzenia w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania.
Informacje dotyczące zawiadomienia o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych, przesłanych i oczekujących na przekazanie do Rzecznika DFP, były sporządzane dla Prezesa Izby na bieżąco, 2 dni po zakończeniu danego miesiąca.
6. Omówienie wyników i przedstawienie istotnych ustaleń z kontroli na posiedzeniu Kolegium.
7. Prowadzenie ewidencji komputerowej nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli przeprowadzonych w j.s.t. realizowane było na bieżąco przez WIAS.
8. Przeprowadzanie kontroli wewnętrznej w Izbie w zakresie pobierania i gromadzenia środków publicznych, zaciągania zobowiązań finansowych, dokonywania wydatków ze środków publicznych, udzielania zamówień publicznych oraz zwrotu środków publicznych.
Wytworzył/Wprowadził: Kamil Górski 2012-05-11 09:33:51
Opublikował: Kamil Górski 2012-05-11 10:30:51
Zmienił: Kamil Górski 2012-05-11 10:29:38
Opublikował: Kamil Górski 2012-05-11 10:30:51
Ta wersja jest opublikowana i obowiązująca.