KONTROLA GOSPODARKI FINANSOWEJ I ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
1) Realizacja zadań kontrolnych Wydziału za 2012 rok określonych w załączniku Nr 1 "Założenia planu kontroli na 2012 rok" zatwierdzonym uchwałą nr 83/2011 Kolegium RIO z dnia 14 grudnia 2011 r. po zmianach wprowadzonych uchwałą Kolegium RIO Nr 54/2012 z dnia 10 października 2012 roku w sprawie zmiany ramowego planu pracy Izby na rok 2012 przedstawia się następująco:
Wyszczególnienie | Zaplanowano na 2012 rok | Wykonano w I pół. 2012 r. | Wykonano w II pół. 2012 r. | Ogółem wykonano w 2012 roku |
1) Kontrole kompleksowe, z tego: | 28 kontroli | 13 kontroli | 15 kontroli | 28 kontroli |
a) Województwo | - | - | - | - |
b) Miasto na prawach powiatu | - | - | - | - |
c) Gminy miejskie | - | - | - | - |
d) Gminy miejsko-wiejskie | 9 kontroli | 5 kontroli | 4 kontrole | 9 kontroli |
e) Gminy wiejskie | 12 kontroli | 5 kontroli | 7 kontroli | 12 kontroli |
f) Powiaty | 7 kontroli | 3 kontrole | 4 kontrole | 7 kontroli |
Zgodnie z załącznikiem Nr 1 planu kontroli do ramowego planu pracy WKGF na 2012 rok oraz uchwałą nr 54/2012 w sprawie zmiany ramowego planu pracy Izby na rok 2012 przyjęto łącznie do planu pracy WKGF 28 kontroli kompleksowych j.s.t. różnego szczebla.
Z planowanych 28 kontroli kompleksowych j.s.t. przeprowadzono 28 zaplanowanych kontroli.
Z kolei do połowy lutego 2013 r. zakończono kontrole kompleksowe w 5 j.s.t. (Starostwo Powiatowe Starachowice, UMiG Pińczów, UMiG Ożarów, UG Michałów,
UG Bieliny), które rozpoczęte zostały pod koniec 2012 roku, a uwzględnione w ramowym planie pracy WKGF na 2012 rok.
W 2012 roku obok wzmiankowanych wyżej 28 kontroli kompleksowych przeprowadzono również 25 kontroli problemowych (w tym 5 kontroli koordynowanych
z zakresu funduszu sołeckiego - UMiG Jędrzejów, UG Krasocin, UG Zagnańsk,
UG Morawica, UG Bliżyn) oraz 6 kontroli doraźnych i 2 kontrole doraźne sprawdzające na co przeznaczono łącznie 437 inspektorodni.
d) 6 kontroli doraźnych przeprowadzonych m.in. na wniosek Wojewody Świętokrzyskiego, Posła na Sejm RP, osób fizycznych,
e) 2 kontrole doraźne sprawdzające w zakresie wykonania wniosków pokontrolnych.
- przesunięcia na wniosek Starostwa Powiatowego w Jędrzejowie oraz Starostwa Powiatowego w Końskich terminu rozpoczęcia kontroli kompleksowej na termin późniejszy,
- nie wyrażenia zgody na przesunięcie terminu rozpoczęcia kontroli na termin późniejszy UMiG Daleszyce
a)Wójta, Burmistrza, Prezydenta, Starosty – w ilości 50, w tym dot.:
c)Przewodniczący Rady Gminy, Przewodniczący Rady Miejskiej, Przewodniczący Rady Powiatu – 24, dot.:
* przekazania przez Izbę, w trybie art. 231, w związku z art. 229 pkt 3 KPA, pisma (skargi) osoby fizycznej na działalność Burmistrza MiG Sędziszów,
* przekazania przez Izbę, w trybie art. 231, w związku z art. 229 pkt 3 KPA, pisma (skargi) osoby fizycznej na Wójta Gminy Ruda Maleniecka w zakresie prawidłowości naliczania odsetek za zwłokę,
* przekazania przez Izbę, w trybie art. 231, w związku z art. 229 pkt 3 KPA, pisma (skargi) osoby fizycznej na Wójta Gminy Sobków w zakresie wydatkowania środków publicznych na funkcjonowanie świetlic wiejskich przy braku stosownych uchwał Rady Gminy na okoliczność ich powołania,
* wniosku o przesłanie Izbie podjętej na sesji Rady Gminy Sobków uchwały Nr XV/176/2012 w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy w zakresie wydatkowania środków publicznych na funkcjonowanie świetlic wiejskich przy braku stosownych uchwał Rady Gminy na okoliczność ich powołania,
* przekazania przez Izbę, w trybie art. 231, w związku z art. 229 pkt 3 KPA, pisma (skargi) osoby fizycznej na działalność Burmistrza MiG Osiek w zakresie sygnalizowanego wymuszenia od dyrektorów szkół zrzeczenia się na okres 9 lat odpisu na fundusz socjalny,
* przekazania przez Izbę, w trybie art. 231, w związku z art. 229 pkt 3 KPA, pisma (skargi) osoby fizycznej na działalność Burmistrza MiG Jędrzejów oraz Kierownika Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w zakresie wydatkowania środków publicznych na realizację bez wymaganego pozwolenia sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w rejonie ulicy Dygasińskiego, a następnie jej rozebranie przy braku stosownych uchwał Rady Miejskiej na okoliczność tych inwestycji, w aspekcie zabezpieczenia niezbędnych środków finansowych,
* przekazania przez Izbę, w trybie art. 231, w związku z art. 229 pkt 4 KPA, pisma (skargi) osoby fizycznej na działalność Starosty Powiatu w Końskich oraz Kierownika Powiatowego Urzędu Pracy,
* przekazania przez Izbę, w trybie art. 231, w związku z art. 229 pkt 3 KPA, pisma (skargi) osoby fizycznej na działalność Wójta Gminy Szydłów,
* przekazania przez Izbę, w trybie art. 231, w związku z art. 229 pkt 3 KPA, anonimowego pisma (skargi) mieszkańców Gminy Zagnańsk na działalność Wójta Gminy,
* przekazania przez Izbę, w trybie art. 231, w związku z art. 229 pkt 3 KPA, pisma (skargi) osoby fizycznej dot. działalności Wójta Gminy oraz sugerowanych nieprawidłowości w Gminie Tarłów,
* przekazania przez Izbę, w trybie art. 231, w związku z art. 229 pkt 3 KPA, anonimowej skargi na działalność Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej Spółka z o.o. dotyczącej nieprawidłowości w nadzorze właścicielskim sprawowanym przez Burmistrza MiG Pińczów,
* przekazania przez Izbę, w trybie art. 231, w związku z art. 229 pkt 3 KPA, anonimowej skargi na działalność Dyrektora Publicznego Przedszkola Nr 3 w Busku-Zdrój w zakresie gospodarki finansowej i udzielania zamówienia publicznego na remont w jednostce,
* przekazania przez Izbę, w trybie art. 231, w związku z art. 229 pkt 3 KPA, pisma (skargi) Prezesa Społecznego Komitetu Obrony Mieszkańców Gminy Imielno na działalność Wójta Gminy,
* przekazania przez Izbę, w trybie art. 231, w związku z art. 229 pkt 3 KPA, pisma (skargi) Wspólnoty Mieszkaniowej „Nasz Dom” na działalność Burmistrza Miasta i Gminy Działoszyce w zakresie zarządzania lokalami pod kątem zabezpieczenia niezbędnych środków finansowych,
* przekazania przez Izbę, w trybie art. 231, w związku z art. 229 pkt 4 KPA, anonimowego pisma - skargi na działalność Starosty Powiatu Opatowskiego,
* przekazania przez Izbę, w trybie art. 231, w związku z art. 229 pkt 3 KPA, anonimowej skargi mieszkańców Gminy Nowy Korczyn na działalność Wójta Gminy,
* przekazania przez Izbę, w trybie art. 231, w związku z art. 229 pkt 3 KPA, pisma (skargi) osoby fizycznej na działalność Burmistrza Miasta i Gminy Kunów wobec nieprzekazywania środków finansowych na dziecko niepełnosprawne przebywające w oddziale przedszkolnym,
* przekazania przez Izbę, w trybie art. 231, w związku z art. 229 pkt 3 KPA, anonimowej skargi na działalność Wójta Gminy Tarłów,
* przekazania przez Izbę, w trybie art. 231, w związku z art. 229 pkt 3 KPA, skargi osoby fizycznej na działalność Burmistrza Miasta i Gminy Chmielnik,
* przekazania przez Izbę, w trybie art. 231, w związku z art. 229 pkt 3 KPA, skargi osoby fizycznej na działalność Wójta Gminy Klimontów,
* przekazania przez Izbę, w trybie art. 231, w związku z art. 229 pkt 3 KPA, anonimowej skargi wobec sugerowanego dopuszczenia przez Burmistrza Miasta i Gminy Kazimierza Wielka do praktyk prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia gminy,
* przekazania przez Izbę, w trybie art. 231, w związku z art. 229 pkt 3 KPA, anonimowej skargi na działalność kierownika gminnej jednostki organizacyjnej - MCRiW w Starachowicach w zakresie gospodarki finansowej przy rozliczeniach z jednoosobową spółką gminną – ZEC, przy sygnalizowanej wiedzy Prezydenta oraz Skarbnika Miasta Starachowice o zaistniałych praktykach,
* przekazania przez Izbę, w trybie art. 231, w związku z art. 229 pkt 3 KPA, skargi osoby fizycznej na działalność Wójta Gminy Sitkówka-Nowiny oraz Kierownika GOPS,
* przekazania przez Izbę, w trybie art. 231, w związku z art. 229 pkt 4 KPA, skargi osoby fizycznej na działalność Starosty Powiatu Opatowskiego.
d)Poseł na Sejm RP – 4, dot.:
* informacji o braku możliwości podjęcia doraźnego zadania kontrolnego w Gminie Osiek ponad przyjęty plan kontroli z sygnalizacją ewentualnego zbadania wskazanej w piśmie tematyki najpóźniej w okresie III kwartału 2012 r., w trakcie kontroli kompleksowej Gminy,
* informacji o możliwości przeprowadzenia kontroli doraźnej w Gminie Osiek dot. zaniechania odprowadzania należnych odpisów na r-ki ZFŚS szkół działających na terenie Gminy, najpóźniej w ostatniej dekadzie czerwca br.,
* przesłania informacji nt. przeprowadzonych w OSiR Włoszczowa i UMiG Włoszczowa kontroli doraźnych oraz stwierdzonych tam nieprawidłowościach,
* przesłania informacji nt. przeprowadzonej w UMiG Osiek kontroli doraźnej oraz kontroli problemowych w jednostkach organizacyjnych Gminy, stwierdzonych nieprawidłowościach w zakresie zaniechania odprowadzania należnych odpisów na rachunki zakładowych funduszy świadczeń socjalnych szkół działających na terenie gminy.
e) Wojewoda - 5, w tym dot.:
* przesłania informacji, że sugerowane zagadnienie wydatkowania środków finansowych Gminy Szydłów na nieruchomość nie będącą jej własnością będzie przedmiotem kontroli Izby zaplanowanej na koniec IV kwartału 2012 roku,
* przesłania informacji nt. przeprowadzonych kontroli problemowych w zakresie funduszu sołeckiego oraz stwierdzonych nieprawidłowości w zakresie nadmiernie pobranej dotacji (UMiG Jędrzejów, UG Bliżyn),
* przesłania informacji w zakresie wydania decyzji w sprawie zwrotu dotacji przez Gminę Jędrzejów,
* przesłania pisma osoby fizycznej dot. wszczęcia postępowania nadzorczego w stosunku do uchwały Nr XX/26/2012 RG Pierzchnica z dnia 25.06.2012 r. w sprawie sprzedaży nieruchomości w trybie bezprzetargowym, celem ewentualnego wykorzystania służbowego.
f) MAiC - Departament Współpracy z Jednostkami Samorządu Terytorialnego – 3, w tym dot. przesłania:
* informacji nt. przeprowadzonej w UMiG Osiek w dniach 23.04 – 18.05.2012 r. kontroli doraźnej oraz stwierdzonych nieprawidłowościach,
* informacji w sprawie rozpatrzenia skargi Społecznego Komitetu Obrony Mieszkańców Gminy Imielno,
* informacji w sprawie sposobu skargi osoby fizycznej wobec braku udzielenia odpowiedzi Izby na wystąpienie skarżącego w kwestiach dot. nieprawidłowości w UMiG Kunów.
g)NIK – 1, dot.:
* informacji nt. przeprowadzonej w UG Nowa Słupia w dniach 07.11.2011 r. – 08.02.2012 r. kompleksowej kontroli gminy, stwierdzonych nieprawidłowości zawartych w wystąpieniu pokontrolnym, złożonych przez Wójta Gminy zastrzeżeniach do zaleceń pokontrolnych, prowadzonych czynności przez Prokuraturę Rejonową w Ostrowcu Świętokrzyskim wraz z przekazaniem przez Izbę kserokopii wystąpienia pokontrolnego i uchwały Kolegium RIO.
h)CBA – 2, dot.:
* przesłania informacji, że w okresie od 01.01.2009 roku do 31.12.2011 roku Izba nie przeprowadzała żadnych czynności kontrolnych w PZOZ Starachowice,
* przesłania informacji dot. przeprowadzonych w 2011 i 2012 roku kontroli UG Piekoszów oraz przygotowywanych zawiadomieniach o możliwości popełnienia przestępstwa, jak i o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych.
i)Prokuratura – 4, dot.:
* przesłania informacji, że w trakcie kontroli kompleksowej Gminy Moskorzew przeprowadzonej w dniach 21.10.2010 r. – 05.01.2011 roku ujęto w próbie kontrolnej udzielenie zamówienia publicznego pn.: ”Przebudowa drogi gminnej relacji Damiany – Lubachowy”,
* przesłania informacji, że w wyniku przeprowadzonej w UG Moskorzew w dniach 21.10.2010 roku – 05.01.2011 roku kontroli kompleksowej Izba nie składała stosownego zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa, bowiem ujawnione w trybie kontroli uchybienia i nieprawidłowości nie uzasadniały celowości złożenia wniosku w kierunku prowadzenia postępowania karnego,
* przesłania informacji, że w sprawie udzielenia zamówienia publicznego i finansowania budowy wodociągu w miejscowościach Damiany – Lubachowy – Gmina Moskorzew Izba bez zweryfikowania dokumentacji ze stanem faktycznym i zgodności z prawem nie może zająć stanowiska odnośnie wyjaśnień Wójta Gminy Moskorzew zawartych w piśmie z dnia 09.11.2012 r. z sygnalizacją przeprowadzenia takiej kontroli doraźnej jednak nie wcześniej niż w II kwartale 2013 roku,
* informacji nt. przeprowadzonych w II półroczu 2012 roku kontroli w UMiG Osiek.
j)Sąd Rejonowy - 1, dot.:
* informacji nt. przeprowadzonej w 2005 roku kontroli doraźnej sprawdzającej z wykonania wniosków pokontrolnych z kontroli kompleksowej Gminy Wąchock za okres 2002 roku.
k)KWP – 8, dot. przesłania:
* pisma osoby fizycznej, do wykorzystania służbowego, w sprawie działalności Burmistrza MiG Sędziszów,
* pisma w sprawie sygnalizowanych nieprawidłowości w UG Nowa Słupia, do ewentualnego wykorzystania służbowego,
* pisma do wykorzystania służbowego, w sprawie sugerowanych nieprawidłowości w działalności kierownika MCRiW w Starachowicach przy rozliczeniach z ZEC Starachowice,
* pisma do wykorzystania służbowego, w sprawie sugerowanych nieprawidłowości w UMiG Bodzentyn,
* pisma do wykorzystania służbowego, w sprawie sugerowanych nieprawidłowości przy uruchomieniu linii do produkcji kostki brukowej w Zakładzie Urządzeń Metalowych „Metal-chem II” s.c. w Rudakach – Gmina Nowa Słupia,
* pisma do wykorzystania służbowego, w sprawie sugerowanych nieprawidłowości w gospodarowaniu pieniędzmi przeznaczonymi dla osób niepełnosprawnych zatrudnionych w Zakładzie Urządzeń Metalowych Spółka jawna – Gmina Nowa Słupia,
* pisma do wykorzystania służbowego, w sprawie sugerowanych nieprawidłowości w UG Tuczępy,
* pisma osoby fizycznej, do wykorzystania służbowego, w sprawie dot. działalności Burmistrza MiG Sędziszów.
l)KMP – 1, dot.:
* przesłania informacji, że anonimowe pismo z dnia 10.07.2012 roku w sprawie sugerowanych nieprawidłowości przy uruchomieniu linii do produkcji kostki brukowej w Zakładzie Urządzeń Metalowych „Metal-chem II” s.c. w Rudkach, Gmina Nowa Słupia przekazane zostało w dniu 04.09.2012 roku do KWP w Kielcach oraz UKS w Kielcach, natomiast drugie anonimowe pismo z dnia 20.07.2012 roku w sprawie sugerowanych nieprawidłowości w gospodarowaniu pieniędzmi przeznaczonymi dla osób niepełnosprawnych zatrudnionych w ZUM Metalchem Spółka jawna zostało przesłane w dniu 04.09.2012 roku do KWP w Kielcach.
m) Komisariat Policji Ogniwo Kryminalne – 1, dot.:
* informacji nt. przeprowadzonych w 2011 roku w UG Radoszyce kontroli (kompleksowa i doraźna), stwierdzonych nieprawidłowości wraz z przesłaniem kserokopii protokołów, wystąpień pokontrolnych i zawiadomienia o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych z przedmiotowych kontroli.
n) KPP – 4, dot. przesłania:
* informacji, że w 2010 roku Izba nie przeprowadzała żadnych czynności kontrolnych w GZEAS w Iwaniskach,
* informacji nt. przeprowadzonej w 2010 roku w UG Wodzisław kontroli kompleksowej oraz nie ujmowaniu w tematyce kontroli zagadnień dot. realizacji inwestycji pn.”Rewitalizacja rynku w Wodzisławiu”,
* informacji nt. przeprowadzonych w latach 2007 - 2011 kontroli w UG Klimontów,
* informacji, że kwestia dot. realizacji zadania pn.”Budowa obwodnicy Oleśnicy w związku z realizowaną inwestycją uruchomienia zakładu ceramiki budowlanej firmy Wienerberger w Oleśnicy” nie była przedmiotem kontroli przeprowadzonej w 2009 roku z sugestią podjęcia takiej kontroli na przełomie II/III kwartału 2013 roku o ile zajdzie taka potrzeba.
o) Komisja Rewizyjna RG – 1, dot.:
* przesłania informacji, że stwierdzona przez Komisję Rewizyjną Rady Gminy Tuczępy nieprawidłowość zaistniała przy sprzedaży działki Nr 120 o pow. 0,40 ha przejętej przez Gminę za długi po GS „SCH” zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa może być załatwiona z mocy prawa przez organ stanowiący - Radę Gminy lub samą komisję.
p)UZP – 1, dot.:
* informacji nt. przeprowadzonej w UM Starachowice w dniach 07.11.2011 r. – 30.03.2012 roku kompleksowej kontroli gospodarki finansowej, stwierdzonych nieprawidłowości m.in. w zakresie dokonywania zmian umowy z naruszeniem art. 144 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych z sygnalizacją rozważenia możliwości wystąpienia do sądu o unieważnienie zmian umowy.
r) UKS – 4, dot.:
* przesłania informacji, że sprawy podniesione w piśmie - skardze dot. działalności Dyrektora Publicznego Przedszkola Nr 3 w Busku-Zdrój, nie należą do kompetencji Izby, wobec czego pismo przekazano Radzie Miejskiej w trybie art. 227, w związku z art. 229 pkt 3 KPA celem rozpatrzenia skargi,
* informacji nt. przeprowadzonej w UG Moskorzew w dniach 04 – 05.08 i 23-24.11.2011 r. kontroli doraźnej oraz stwierdzonych nieprawidłowościach,
* przesłania, według właściwości, pisma biegłego sądowego z zakresu pożarnictwa, które omyłkowo wpłynęło na adres tutejszej Izby,
* przesłania, według właściwości, pisma w sprawie sugerowanych nieprawidłowości przy uruchomieniu linii do produkcji kostki brukowej w Zakładzie Urządzeń Metalowych „Metal-chem II” s.c. w Rudakach – Gmina Nowa Słupia.
s)Koło Gminne Platformy Obywatelskiej RP w Nowej Słupi - 1, dot.:
* przesłania informacji nt. przeprowadzonej w UG Nowa Słupia w dniach 07.11.2011 r. – 08.02.2012 r. kompleksowej kontroli gminy, stwierdzonych nieprawidłowościach zawartych w wystąpieniu pokontrolnym, złożonych przez Wójta Gminy zastrzeżeniach do zaleceń pokontrolnych, prowadzonych czynnościach przez Prokuraturę Rejonową w Ostrowcu Świętokrzyskim wraz z przekazaniem przez Izbę kserokopii wystąpienia pokontrolnego i uchwały Kolegium RIO.
t)Wspólnota Mieszkaniowa „Nasz Dom” w Działoszycach - 1, dot.:
* przekazania informacji, że pismo dot. działalności Burmistrza Miasta i Gminy w zakresie zarządzania lokalami w aspekcie zabezpieczenia niezbędnych środków finansowych przekazane zostało według kompetencji Radzie Miejskiej w Działoszycach, w trybie art. 227, w związku z art. 229 pkt 3 KPA celem rozpatrzenia.
u)NSZZ „Solidarność” Pracowników Oświaty i Wychowania – 1, dot. przesłania:
* informacji, że kwestia nieterminowego odprowadzania środków na r-ki ZFŚS w UMiG Bodzentyn oraz w jednostkach organizacyjnych Gminy była już przedmiotem badania przez PIP, co czyni niecelowym podejmowanie identycznych czynności kontrolnych tego samego zakresu przez Izbę.
w)PIP – 1, dot.:
* przesłania, według właściwości, kserokopii pisma osoby fizycznej, dot. m.in. warunków pracy, czasu pracy kierowców i przestrzegania przepisów BHP w Starostwie Powiatowym Opatów oraz w podległych mu jednostkach organizacyjnych.
y)Osoby prawne – 2, dot. przesłania informacji, że:
* wniosek w sprawie przeprowadzenia kontroli w zakresie sugerowanych nieprawidłowości w procedurach przetargowych (ZOZ Skarżysko-Kamienna) nie może zostać rozpatrzony pozytywnie,
* wyrażenie stanowiska Izby w sprawie zamówienia publicznego pn.: „Budowa budynku socjalno-biurowego z niezbędnymi przyłączami infrastruktury technicznej” jest niemożliwe bez podjęcia stosownych czynności kontrolnych.
z)Osoby fizyczne – 44, w tym dotyczące informacji:
* że pismo - skarga dot. działalności Burmistrza MiG Sędziszów w trybie art. 227, w związku z art. 229 pkt 3 KPA przekazane zostało według kompetencji Radzie Miejskiej, a jego kserokopia do organów ścigania,
* że pismo - skarga dot. działalności Wójta Gminy Ruda Maleniecka przekazane zostało według kompetencji Radzie Gminy w trybie art. 227, w związku z art. 229 pkt 3 KPA,
* że pismo - skarga dot. wydatkowania środków publicznych na funkcjonowanie świetlic wiejskich przy braku stosownych uchwał Rady Gminy na okoliczność ich powołania przekazane zostało według kompetencji Radzie Gminy Sobków, w trybie art. 227, w związku z art. 229 pkt 3 KPA,
* o podjętych z dniem 14.10.2011 r. czynnościach kontrolnych w UG Piekoszów wraz z powiadomieniem, iż ostateczne rozpatrzenie skargi nastąpi po wyczerpaniu procedury kontrolnej, kiedy to Izba powiadomi zainteresowanego odrębnie o wynikach kontroli,
* że z przyczyn formalnych (uchylenie wyrokiem sądu uchwały Rady Gminy) wniosek o przeprowadzenie kontroli doraźnej w UG Sobków w zakresie sugerowanego zaniechania wykonywania zaleceń pokontrolnych Izby wobec braku egzekwowania wpłat od mieszkańców z tytułu wykonanych przyłączy kanalizacyjnych w miejscowościach: Sobków, Staniowice, Sokołów Górny, Sokołów Dolny, nie może zostać uwzględniony, w związku z brakiem źródła prawa materialnego,
* nt. przetargu ustnego nieograniczonego na wynajem lokalu użytkowego zlokalizowanego na działce o nr ewid. 754 w Gminie Skalbmierz,
* w sprawie zaniechania egzekwowania wpłat od mieszkańców z tytułu wykonanych przyłączy kanalizacyjnych w miejscowościach: Sobków, Staniowice, Sokołów Górny, Sokołów Dolny,
* nt. przeprowadzonych w 2009 r. w UMiG Osiek kontroli kompleksowej oraz w 2012 r. kontroli doraźnej i stwierdzonych nieprawidłowościach w zakresie ZFŚS,
* o planowanej przez Izbę kontroli kompleksowej w UMiG Osiek na przełomie II/III kwartału br. przy uwzględnieniu zawartych w piśmie sugestii zainteresowanego dot. nieprawidłowości w działalności Burmistrza MiG,
* że wniosek dot. drogi na działce oznaczonej nr ewid. 939 w Gminie Rytwiany oraz wynagrodzenia za bezumowne korzystanie z nieruchomości z mocy prawa nie może zostać rozpatrzony pozytywnie,
* nt. przeprowadzonej w UMiG Skalbmierz w dniach 22.08 – 15.11.2011 roku kontroli kompleksowej, stwierdzonych nieprawidłowościach oraz opublikowaniu wystąpienia pokontrolnego na stronach BIP Izby,
* o przekazaniu na nośniku CD wersji elektronicznej posiadanej przez WKGF dokumentacji z kontroli kompleksowej Gminy Nowa Słupia przeprowadzonej w dniach 07.11.2011 r. - 08.02.2012 r.,
* że wniosek w sprawie dokonania oceny gospodarstwa rolnego pod kątem jego ewentualnej rekultywacji łącznie z korektą klasyfikacji działek położonych w Miedzierzy – Gmina Smyków wykracza poza ustawowe kompetencje Izby,
* że pismo - skarga dot. działalności Burmistrza MiG Osiek w zakresie sygnalizowanego wymuszenia od dyrektorów szkół zrzeczenia się na okres 9 lat z funduszu socjalnego przekazana została, według kompetencji, w trybie art. 227, w związku z art. 229 pkt 3 KPA Radzie Miejskiej,
* że pismo - skarga dot. działalności Burmistrza MiG Jędrzejów oraz Kierownika Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w zakresie wydatkowania środków publicznych na realizację bez wymaganego pozwolenia sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w rejonie ulicy Dygasińskiego, a następnie jej rozebranie przy braku stosownych uchwał Rady Miejskiej, w aspekcie zabezpieczenia niezbędnych środków finansowych przekazano, według kompetencji Radzie Miejskiej w trybie art. 227, w związku z art. 229 pkt 3 KPA,
* że pismo – skarga dot. działalności Starosty Powiatu Końskie oraz Kierownika Powiatowego Urzędu Pracy w trybie art. 227, w związku z art. 229 pkt 4 KPA przekazane zostało Radzie Powiatu,
* że pismo - skarga dot. działalności Wójta Gminy Szydłów w trybie art. 227, w związku z art. 229 pkt 3 KPA przekazane zostało Radzie Gminy,
* że na podstawie art. 231 KPA Izba zwraca złożone w dniu 27.02.2012 r. pismo w sprawie stosowania przepisów prawa pracy oraz stosunków interpersonalnych w Zakładach Metalowych Skarżysko-Kamienna wobec braku kompetencji w poruszanych zagadnieniach, z pouczeniem, iż właściwymi dla rozstrzygnięcia przedmiotowych zagadnień będą PIP O/Kielce oraz właściwy miejscowo Sąd Powszechny z powództwa cywilnego,
* że pismo - skarga dot. sugerowanych nieprawidłowości w Gminie Tarłów oraz działalności Wójta w trybie art. 227, w związku z art. 229 pkt 3 KPA przekazane zostało Radzie Gminy,
* że pismo – skarga dot. nienależytego wykonywania zadań przez Wójta Gminy Imielno oraz Ośrodek Pomocy Społecznej w trybie art. 227, w związku z art. 229 pkt 3 KPA przekazane zostało Radzie Gminy,
* że na podstawie art. 231 KPA Izba zwraca złożone w dniu 12.06.2012 r. pismo w sprawie rezerwacji miejsca sprzedaży w Sielpi przy ul. Spacerowej (Gmina Końskie) wobec braku ustawowych kompetencji w poruszanym zagadnieniu, z pouczeniem, że właściwym dla rozstrzygnięcia sygnalizowanych spraw jest Samorządowe Kolegium Odwoławcze,
* że na podstawie art. 231 KPA Izba zwraca złożone w dniu 13.06.2012 r. pismo wraz z dokumentacją w sprawie bezczynności Rady Miejskiej w Ożarowie wobec braku ustawowych kompetencji w poruszanych zagadnieniach, z pouczeniem, że właściwym dla rozstrzygnięcia przedmiotu opisanych spraw będzie Starosta Opatowski lub w trybie skargowym Wojewoda Świętokrzyski,
* że pismo - skarga dot. nieprzekazywania środków finansowych na dziecko niepełnosprawne przebywające w oddziale przedszkolnym przekazana została w trybie art. 227, w związku z art. 229 pkt 3 KPA Radzie Miejskiej w Kunowiecelem rozpatrzenia,
* że zagadnienie wydatkowania środków finansowych Gminy Szydłów na nieruchomość nie będącą jej własnością będzie przedmiotem kontroli Izby zaplanowanej na koniec IV kwartału 2012 roku,
* nt. sugerowanego naruszenia dyscypliny finansów publicznych przez Burmistrza Miasta i Gminy Końskie, w związku z pismem osoby fizycznej, jakie wpłynęło na adres Izby,
* nt. podjętych przez Izbę prawem przewidzianych czynności proceduralnych w związku ze skargą osoby fizycznej na bezczynność Burmistrza MiG Kunów wobec zaniechania przekazywania środków finansowych (dotacji) z budżetu na dziecko niepełnosprawne przebywające na oddziale przedszkolnym Niepublicznej Sz.P. w Wymysłowie, tj.:
- przesłania skargi zgodnie z właściwością rzeczową, w trybie określonym KPA, do rozpatrzenia przez Radę Miejską w Kunowie,
- zbadanie sygnalizowanego zagadnienia w ramach przeprowadzonej kontroli kompleksowej Gminy,
- przesłanie osobie skarżącej wyjaśnienia MEN w sprawie interpretacji przepisów dot. zasad i sposobu obliczania dotacji dla szkół i przedszkoli niepublicznych i publicznych prowadzonych przez osoby prawne,
* że pismo - skarga dot. egzekwowania podatku od nieruchomości przez Burmistrza MiG Chmielnik w trybie art. 227, w związku z art. 229 pkt 3 KPA przekazane zostało Radzie Miejskiej,
* że pismo - skarga dot. nieprawidłowości w działalności Wójta Gminy Klimontów w trybie art. 227, w związku z art. 229 pkt 3 KPA przekazane zostało Radzie Gminy,
* że pismo - skarga dot. działalności Wójta Gminy Sitkówka-Nowiny oraz Kierownika GOPS w trybie art. 227, w związku z art. 229 pkt 3 KPA przekazane zostało Radzie Gminy,
* że pismo - skarga dot. działalności Starosty Powiatu Opatowskiego w trybie art. 227, w związku z art. 229 pkt 4 KPA przekazane zostało Radzie Powiatu,
* że wniosek w sprawie przeprowadzenia kontroli: faktury za czynności geodezyjne, wystawionej na rzecz Starostwa Powiatowego w Staszowie oraz faktur wystawionych na rzecz UMiG Osiek przez Firmę T.D. wykracza poza kompetencje ustawowe Izby,
* że wobec wniosku dotyczącego przeprowadzenia kontroli doraźnej w zakresie sugerowanych nieprawidłowości w postępowaniu przetargowym na okoliczność udzielenia zamówienia publicznego pn.: ”Dowóz uczniów do szkół podstawowych, gimnazjów, przedszkoli w Gminie Małogoszcz w roku szkolnym 2012/2014” na dzień dzisiejszy nie jest możliwe podjęcie działań kontrolnych,
* że wniosek w sprawie przeprowadzenia kontroli w zakresie finansowania i funkcjonowania w strukturze Starostwa Powiatowego – Warsztatów Terapii Zajęciowej w Końskich zostanie ujęty do zbadania podczas aktualnie przeprowadzanej kontroli kompleksowej Starostwa Powiatowego,
* że wniosek w sprawie naruszenia obowiązujących przepisów prawa w funkcjonowaniu Towarzystwa Wspierania Rozwoju Powiatu „Wszechnica Konecka” zostanie ujęty do zbadania podczas aktualnie przeprowadzanej kontroli kompleksowej Starostwa Powiatowego,
* że wobec wniosku dotyczącego przeprowadzenia kontroli postępowania przetargowego na okoliczność udzielenia zamówienia publicznego pn.: ”Zimowe utrzymanie dróg gminnych w sezonie 2012/2013 na terenie MiG Pińczów” na dzień dzisiejszy nie jest możliwe podjęcie działań kontrolnych,
* że wobec wniosku dotyczącego działalności Burmistrza MiG Staporków na dzień dzisiejszy nie jest możliwe podjęcie działań kontrolnych, jednak sygnalizowane zagadnienia Izba weźmie pod uwagę w trakcie kontroli kompleksowej Gminy zaplanowanej na 2013 rok,
* że wniosek w sprawie unieważnienia przez Izbę przetargu nieograniczonego na dzierżawę stacji diagnostycznej ogłoszonego na dzień 5.07.2012 r. przez Burmistrza MiG Skalbmierz wykracza poza kompetencje ustawowe regionalnych izb obrachunkowych,
ź)Rzecznik Dyscypliny Finansów Publicznych – 1, dot.:
*skierowania w III kw. 2012 t. pisma w sprawie uzupełnienia zawiadomienia o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych z kontroli przeprowadzonych w 2012 roku w UG Bejsce odnośnie pkt-u 5.
ż)Główny Rzecznik DFP – 1, dot.:
* przesłania zażalenia na postanowienie Nr 2 Rzecznika DFP o umorzeniu postępowania wyjaśniającego wobec Wójta Gminy Secemin uznając znikomą szkodliwość czynu dla finansów publicznych za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, określone w art. 18 pkt 1 ustawy.
W okresie 2012 roku najczęściej naruszanymi przepisami z ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych były:
- art. 11 – dokonanie wydatków ze środków publicznych z przekroczeniem zakresu upoważnienia (20 naruszeń dfp),
- art. 18 pkt 2 – wykazanie w sprawozdaniu budżetowym danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej albo nie sporządzenia w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania (20 naruszeń dfp),
- art. 18 pkt 1 – zaniechanie przeprowadzenia, rozliczenia inwentaryzacji oraz przeprowadzenia inwentaryzacji w sposób niezgodny z przepisami ustawy o rachunkowości (20 naruszeń dfp),
- art. 17 ust. 6 – zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego z naruszeniem przepisów o zamówieniach publicznych (8 naruszeń dfp),
- art. 5 ust. 1 pkt 1 – nieustalenie należności j.s.t. lub ustalenie w wysokości niższej niż wynikająca z prawidłowego obliczenia (6 naruszeń dfp),
- art. 5 ust. 1 pkt 2 – niepobranie należności j.s.t., niedochodzenie należności j.s.t. (2 naruszenia dfp),
- art. 8 pkt 3 – nieustalenie kwoty dotacji podlegającej zwrotowi do budżetu (2 naruszenia dfp),
- art. 14 pkt 5 – opłacenie przez jednostkę sektora finansów publicznych składek na PFRON z przekroczeniem terminu zapłaty (2 naruszenia dfp),
- art. 17 ust. 1c – udzielenie zamówienia publicznego z naruszeniem przepisów o zamówieniach publicznych jeżeli to naruszenie miało wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (2 naruszenia dfp),
- art. 17 ust. 1b pkt 1– udzielenie zamówienia publicznego wykonawcy, który nie został wybrany w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych (2 naruszenia dfp),
- art. 5 ust.1 pkt 3 – niedopuszczenie do przedawnienia należności Gminy (1 naruszenie dfp),
- art. 14 pkt 1 - 3 – opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne, składek na ubezpieczenia zdrowotne, składek na Fundusz Pracy z przekroczeniem terminu zapłaty (1 naruszenie dfp),
- art. 17 ust. 1 pkt 1 – udzielenie zamówienia publicznego którego przedmiot lub warunki zostały określone w sposób naruszający zasady uczciwej konkurencji (1 naruszenie dfp),
- art. 17 ust. 1 pkt 2 – ustalenie wartości zamówienia publicznego, jeżeli miało to wpływ na obowiązek stosowania przepisów o zamówieniach publicznych (1 naruszenie dfp),
- art. 17 ust. 1b pkt 2 – udzielenie zamówienia publicznego z naruszeniem przepisów o zamówieniach publicznych dot. przesłanek stosowania trybów udzielania zamówienia publicznego (1 naruszenie dfp),
- art. 17 ust. 4 – niezłożenie przez członka komisji przetargowej lub inną osobę występującą w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w imieniu zamawiającego oświadczeń wymaganych przepisami o zamówieniach publicznych (1 naruszenie dfp),
- art. 6 pkt.1 – nieprzekazanie w terminie do budżetu w należnej wysokości pobranych dochodów należnych j.s.t. (1 naruszenie dfp).
Informacje dotyczące zawiadomienia o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych, przesłanych i oczekujących na przekazanie do Rzecznika DFP, były sporządzane dla Prezesa Izby na bieżąco, 2 dni po zakończeniu danego miesiąca.
5. Prowadzenie spraw związanych ze skargami i wnioskami
Sprawy związane ze skargami i wnioskami prowadzone są na bieżąco przez WKGF. W okresie 2012 roku Wydział Kontroli przekazał w trybie art. 231, w związku z art. 229 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98 poz. 1071 ze zm.) do organów uchwałodawczych jednostek samorządu terytorialnego różnego stopnia według ich właściwości rzeczowej 24 skargi, jakie wpłynęły do tut. Izby
7. Omówienie wyników i przedstawienie istotnych ustaleń z kontroli na posiedzeniu Kolegium.
Ewidencja komputerowa nieprawidłowości prowadzona jest według obowiązujących wytycznych a wykazy nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli z roku 2011 przekazano do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie, w ustalonym terminie 21 marca 2012 roku.
Wytworzył/Wprowadził: Kamil Górski 2013-08-29 08:51:34
Opublikował: Kamil Górski 2013-09-02 10:40:03
Zmienił: Kamil Górski 2013-08-29 08:51:34
Opublikował: Kamil Górski 2013-09-02 10:40:03
Ta wersja jest opublikowana i obowiązująca.