Biuletyn Informacji Publicznej Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach
Czytaj stronęZatrzymaj czytanie stronyPrzerwijWznów
A-AA+
AAA⇅A
AAA⟷A
AAA
        Szukaj   Wyczyść

Działalność informacyjno - szkoleniowa w 2004 roku

Realizując działalność szkoleniową w 2004 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach zorganizowała siedem szkoleń dla pracowników jednostek samorządu terytorialnego,
w których ogółem wzięło udział 909 osób. Szkolenia te obejmowały niżej wymienione tematy:

1) Dla Przewodniczących Komisji Rewizyjnych
  1. Organizacja gminy (powiatu).
  2. Status prawny i zadania Komisji Rewizyjnej.
  3. Procedura kontroli.
  4. Wybrane zagadnienia samorządowych finansów publicznych.
  5. Wybrane zagadnienia z zakresu zamówień publicznych.
  6. Absolutorium jako instytucja prawa samorządowego.
  7. Opiniowanie wykonania budżetu.
  8. Niezbędna treść przewodniczących forma wniosku Komisji Rewizyjnej.
  9. Opinia RIO o wniosku Komisji Rewizyjnej.
  10. Konsekwencje nie udzielenia absolutorium.
  11. Badanie uchwały absolutoryjnej przez RIO przewodniczących trybie nadzoru.
  12. Odpowiedzi na pytania przewodniczących wyjaśnienie wątpliwości.

2) Dla skarbników j.s.t (cztery szkolenia)

I szkolenie, na którym omówiono następujące tematy:
  1. Przepisy dotyczące prowadzenia rachunkowości obowiązujące w 2003 r.
  2. Wycena aktywów i pasywów na dzień bilansowy.
  3. Zasady sporządzania sprawozdań finansowych j.s.t.
  4. Bilans z wykonania budżetu.
  5. Bilanse jednostek organizacyjnych j.s.t.
    • bilans jednostki budżetowej,
    • bilans zakładu budżetowego,
    • bilans gospodarstwa pomocniczego jednostki budżetowej,

  6. Bilans skonsolidowany.


II szkolenie zorganizowane na temat zmian zasad rozliczeń podatku VAT, na którym omówione zostały następujące zagadnienia:
  1. Jednostki, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze, jako podatnicy VAT, zakres zwolnień podmiotowych, możliwość wyboru statusu "małego podatnika".
  2. Zmiany zasad opodatkowania VAT-em organów administracji samorządowej (urzędów) po dniu 1 maja 2004 r.
  3. Obowiązki podatnika VAT w zakresie rejestracji podatkowej. Zgłoszenia do rejestru. Zgłoszenia zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych.
  4. Obowiązki w zakresie prowadzenia ksiąg podatkowych, składania deklaracji
    VAT-7 ,informacji podsumowujących nabycie wewnątrzwspólnotowe, informacji INTRASTAT.
  5. Zakres przedmiotowy czynności opodatkowanych w jednostkach, zakładach budżetowych i gospodarstw pomocniczych.
  6. Poszczególne dochody budżetów samorządu terytorialnego podlegające i nie podlegające opodatkowaniu, stawki VAT, zwolnienia przedmiotowe.
  7. Sposoby ujmowania rozliczeń VAT w rachunkowości budżetowej (konto225), kasy fiskalne, zasady sporządzania deklaracji, możliwości pomniejszania podatku naliczonego na dany rok, korekty naliczenia po zakończeniu roku podatkowego (wzory rozliczeń).
  8. Zamówienia publiczne, a nowa ustawa o VAT po 1 maja 2004 r. Zakres informacji niezbędnych do prawidłowego ustalenia ceny przy rozstrzygnięciu przetargów z udziałem dostawców wewnątrzwspólnotowych.
  9. Metody finansowania inwestycji samorządowych pozwalające na zmniejszenie ich obciążenia VAT-em, odzyskiwanie podatku z tytułu nakładów na inwestycje gminne.
  10. Rozliczenie limitu odliczeń VAT z tytułu zakupu środków trwałych (obliczanie rat korekty podatku naliczonego

III szkolenie dla skarbników i pracowników służb finansowych na niżej wymienione zagadnienia
  1. Konstrukcja projektu uchwały budżetowej na 2005 r.
  2. Planowanie dochodów budżetowych w świetle ustawy o dochodach j.s.t.
  3. Planowanie wydatków budżetowych ze szczególnym uwzględnieniem
    - wydatków na zadania obowiązkowe
    - dotacji udzielonych z budżetów j.s.t.
    - programów inwestycyjnych
    - wydatków realizowanych w porozumieniu z innymi j.s.t.
  4. Projektowanie budżetu z uwzględnieniem zmian w klasyfikacji budżetowej.
  5. Finansowanie organizacji pożytku publicznego z budżetów
  6. Finansowanie publicznych ZOZ z budżetów j.s.t.
  7. Planowanie budżetowe na tle norm procedur ostrożnościowych.
  8. Kompetencje organów j.s.t. w procedurze budżetowej.
  9. Zaciąganie przez j.s.t. kredytów i pożyczek - omówienie dokumentów związanych z wnioskiem o wydanie opinii.

IV szkolenie dla skarbników oraz pracowników służb podatkowych na temat:
  1. Nowości w podatkach i opłatach lokalnych.
  2. Wybrane problemy z zakresu podatków i opłat lokalnych
  3. Podejmowanie uchwał w sprawie podatków na 2005 r.


3) Dla Wójtów, burmistrzów, prezydentów, starostów, skarbników oraz pracowników służb budowlanych (dwa szkolenia):

I szkolenie - dotyczyło omówienia nowych przepisów "Prawo Zamówień Publicznych"

II szkolenie, na którym omówiono:
  1. Udzielanie zamówień publicznych po zmianach przepisów o zamówieniach publicznych.
  2. Nowe zasady szacowania wartości zamówień publicznych.
  3. Zwolnienia przedmiotowe i podmiotowe w jednostkach samorządu terytorialnego.
  4. Uproszczone procedury udzielania zamówień publicznych.
  5. Obowiązki i uprawnienia kierownika jednostki samorządu terytorialnego.
  6. Sprawozdania z udzielonych zamówień publicznych.

Na szkoleniach wykłady prowadzili przedstawiciele regionalnych izb obrachunkowych, Urzędu Zamówień Publicznych ,oraz pracownicy naukowi wyższych uczelni.

W 2004 roku udzielono 77 odpowiedzi na zapytania kierowane do Izby przez jednostki samorządu terytorialnego.

Wytworzył/Wprowadził: Wioletta Krawczyk 2005-02-10 11:10:29
Opublikował: Wioletta Krawczyk 2005-02-10 11:12:23

Zmienił: Wioletta Krawczyk 2005-02-10 11:10:29
Opublikował: Wioletta Krawczyk 2005-02-10 11:12:23

Wersja znajduje się w archiwum i była opublikowana.

Zamknij