Realizując działalność szkoleniową w 2004 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach zorganizowała
siedem szkoleń dla pracowników jednostek samorządu terytorialnego, w których ogółem wzięło udział
909 osób. Szkolenia te obejmowały niżej wymienione tematy:
1) Dla Przewodniczących Komisji Rewizyjnych- Organizacja gminy (powiatu).
- Status prawny i zadania Komisji Rewizyjnej.
- Procedura kontroli.
- Wybrane zagadnienia samorządowych finansów publicznych.
- Wybrane zagadnienia z zakresu zamówień publicznych.
- Absolutorium jako instytucja prawa samorządowego.
- Opiniowanie wykonania budżetu.
- Niezbędna treść przewodniczących forma wniosku Komisji Rewizyjnej.
- Opinia RIO o wniosku Komisji Rewizyjnej.
- Konsekwencje nie udzielenia absolutorium.
- Badanie uchwały absolutoryjnej przez RIO przewodniczących trybie nadzoru.
- Odpowiedzi na pytania przewodniczących wyjaśnienie wątpliwości.
2) Dla skarbników j.s.t (cztery szkolenia)I szkolenie, na którym omówiono następujące tematy:
- Przepisy dotyczące prowadzenia rachunkowości obowiązujące w 2003 r.
- Wycena aktywów i pasywów na dzień bilansowy.
- Zasady sporządzania sprawozdań finansowych j.s.t.
- Bilans z wykonania budżetu.
- Bilanse jednostek organizacyjnych j.s.t.
- bilans jednostki budżetowej,
- bilans zakładu budżetowego,
- bilans gospodarstwa pomocniczego jednostki budżetowej,
- Bilans skonsolidowany.
II szkolenie zorganizowane na temat zmian zasad rozliczeń podatku VAT, na którym omówione zostały następujące zagadnienia:
- Jednostki, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze, jako podatnicy VAT, zakres zwolnień podmiotowych, możliwość wyboru statusu "małego podatnika".
- Zmiany zasad opodatkowania VAT-em organów administracji samorządowej (urzędów) po dniu 1 maja 2004 r.
- Obowiązki podatnika VAT w zakresie rejestracji podatkowej. Zgłoszenia do rejestru. Zgłoszenia zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych.
- Obowiązki w zakresie prowadzenia ksiąg podatkowych, składania deklaracji
VAT-7 ,informacji podsumowujących nabycie wewnątrzwspólnotowe, informacji INTRASTAT.
- Zakres przedmiotowy czynności opodatkowanych w jednostkach, zakładach budżetowych i gospodarstw pomocniczych.
- Poszczególne dochody budżetów samorządu terytorialnego podlegające i nie podlegające opodatkowaniu, stawki VAT, zwolnienia przedmiotowe.
- Sposoby ujmowania rozliczeń VAT w rachunkowości budżetowej (konto225), kasy fiskalne, zasady sporządzania deklaracji, możliwości pomniejszania podatku naliczonego na dany rok, korekty naliczenia po zakończeniu roku podatkowego (wzory rozliczeń).
- Zamówienia publiczne, a nowa ustawa o VAT po 1 maja 2004 r. Zakres informacji niezbędnych do prawidłowego ustalenia ceny przy rozstrzygnięciu przetargów z udziałem dostawców wewnątrzwspólnotowych.
- Metody finansowania inwestycji samorządowych pozwalające na zmniejszenie ich obciążenia VAT-em, odzyskiwanie podatku z tytułu nakładów na inwestycje gminne.
- Rozliczenie limitu odliczeń VAT z tytułu zakupu środków trwałych (obliczanie rat korekty podatku naliczonego
III szkolenie dla skarbników i pracowników służb finansowych na niżej wymienione zagadnienia
- Konstrukcja projektu uchwały budżetowej na 2005 r.
- Planowanie dochodów budżetowych w świetle ustawy o dochodach j.s.t.
- Planowanie wydatków budżetowych ze szczególnym uwzględnieniem
- wydatków na zadania obowiązkowe
- dotacji udzielonych z budżetów j.s.t.
- programów inwestycyjnych
- wydatków realizowanych w porozumieniu z innymi j.s.t.
- Projektowanie budżetu z uwzględnieniem zmian w klasyfikacji budżetowej.
- Finansowanie organizacji pożytku publicznego z budżetów
- Finansowanie publicznych ZOZ z budżetów j.s.t.
- Planowanie budżetowe na tle norm procedur ostrożnościowych.
- Kompetencje organów j.s.t. w procedurze budżetowej.
- Zaciąganie przez j.s.t. kredytów i pożyczek - omówienie dokumentów związanych z wnioskiem o wydanie opinii.
IV szkolenie dla skarbników oraz pracowników służb podatkowych na temat:
- Nowości w podatkach i opłatach lokalnych.
- Wybrane problemy z zakresu podatków i opłat lokalnych
- Podejmowanie uchwał w sprawie podatków na 2005 r.
3) Dla Wójtów, burmistrzów, prezydentów, starostów, skarbników oraz pracowników służb budowlanych (dwa szkolenia):I szkolenie - dotyczyło omówienia nowych przepisów "Prawo Zamówień Publicznych"II szkolenie, na którym omówiono:
- Udzielanie zamówień publicznych po zmianach przepisów o zamówieniach publicznych.
- Nowe zasady szacowania wartości zamówień publicznych.
- Zwolnienia przedmiotowe i podmiotowe w jednostkach samorządu terytorialnego.
- Uproszczone procedury udzielania zamówień publicznych.
- Obowiązki i uprawnienia kierownika jednostki samorządu terytorialnego.
- Sprawozdania z udzielonych zamówień publicznych.
Na szkoleniach wykłady prowadzili przedstawiciele regionalnych izb obrachunkowych, Urzędu Zamówień Publicznych ,oraz pracownicy naukowi wyższych uczelni.
W 2004 roku udzielono
77 odpowiedzi na zapytania kierowane do Izby przez jednostki samorządu terytorialnego.
Wytworzył/Wprowadził: Wioletta Krawczyk 2005-02-10 11:10:29
Opublikował: Wioletta Krawczyk 2005-02-10 11:12:23
Zmienił: Wioletta Krawczyk 2005-02-10 11:13:23
Opublikował: Wioletta Krawczyk 2005-02-10 11:13:26
Ta wersja jest opublikowana i obowiązująca.
Archiwum - poprzednie wersje:
Wersja znajduje się w archiwum i była opublikowana.
Działalność informacyjno - szkoleniowa w 2004 roku
Wytworzył/Wprowadził: Wioletta Krawczyk 2005-02-10 11:10:29
Opublikował: Wioletta Krawczyk 2005-02-10 11:12:23
Zmienił: Wioletta Krawczyk 2005-02-10 11:10:29
Opublikował: Wioletta Krawczyk 2005-02-10 11:12:23