Biuletyn Informacji Publicznej Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach
Czytaj stronęZatrzymaj czytanie stronyPrzerwijWznów
A-AA+
AAA⇅A
AAA⟷A
AAA
        Szukaj   Wyczyść

Działalność informacyjno - szkoleniowa w 2005 roku

1.   Realizując działalność szkoleniową w 2005 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach zorganizowała sześć szkoleń dla pracowników jednostek samorządu terytorialnego, w których ogółem wzięło udział 809 osób.


Szkolenia te obejmowały niżej wymienione tematy:


 


Szkolenie dla Przewodniczących Komisji Rewizyjnych


 


1. Organizacja organów i jednostek gminy (powiatu).


2. Pojęcie i funkcja kontroli wewnętrznej


3. Status prawny i zadania Komisji Rewizyjnej.


4. Procedura kontroli.


5. Procedura absolutoryjna


6. Podstawy sfery kontroli sprawowanej przez Komisje Rewizyjną


7. Absolutorium jako instytucja prawa samorządowego.


8. Opiniowanie wykonania budżetu.


9. Opinia RIO o wniosku Komisji Rewizyjnej.


10.Badanie uchwały absolutoryjnej przez RIO w trybie nadzoru.


11.Konsekwencje udzielenia i nie udzielenia absolutorium.


12.Odpowiedzi na pytania wyjaśnienie wątpliwości.


 


Pięć szkoleń dla Skarbników i pracowników służb finansowych j.s.t.


 


1 szkolenie, na którym omówiono następujące tematy


 


1. Przepisy dotyczące rachunkowości z uwzględnieniem szczególnych


     zasad wynikających z rozporządzenia z 18 grudnia 2001 r.


2. Zaangażowanie wydatków budżetowych w sprawozdaniu Rb-28S.


3. Bilans z wykonania budżetu j.s.t. z uwzględnieniem środków z funduszy pomocowych.


4. Bilans jednostki budżetowej, zakładu budżetowego i gospodarstwa pomocniczego.


5. Skonsolidowany bilans j.s.t - istotne zagadnienia.


 


W w/w szkoleniu wzięło również udział 35 pracowników Regionalnej Izby Obrachunkowej.


 


2 szkolenie zorganizowane na temat zasad udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej, na którym omówiono następujące zagadnienia:


 


1. Pojęcie pomocy publicznej w prawie wspólnotowym.


2. Zasady warunkowej dopuszczalności pomocy.


3. Program pomocowy i pomoc indywidualna.


4. Obowiązek notyfikacji pomocy publicznej do Komisji Europejskiej; zasady zwolnienia
z tego obowiązku.


5. Postępowanie w przedmiocie udzielania pomocy publicznej.


6. Warunki dopuszczalności udzielania pomocy publicznej zróżnicowane w zależności od przeznaczenia pomocy.


7. Reguła de minimis.


8. Szczególne uregulowania dotyczące pomocy publicznej.


9. Obliczanie wartości pomocy udzielanej w różnych formach (EDN/EDB).


10. Sprawozdawczość z udzielonej pomocy publicznej


11. Pomoc z Funduszy Strukturalnych.


 


3 szkolenie, którego tematem były rozliczenia podatku VAT w samorządzie terytorialnym.


Omówiono następujące zagadnienia:


 


1.  Status administracji samorządowej, czyli - urzędów miast, gmin i powiatów, jako podatników VAT. Dochody tych urzędów (budżetu j.s.t.) podlegające opodatkowaniu VAT, możliwości korzystania ze zwolnień podmiotowych, czynności urzędów i innych jednostek budżetowych nieobjęte VAT-em.


2.  Zakres obowiązków podatkowych jednostek i zakładów budżetowych oraz instytucji kultury. Usługi publiczne podlegające i niepodlegające opodatkowaniu VAT. Zasady ustalania wysokości podatku oraz zwolnienia przedmiotowe.


3.  Moment powstania obowiązku podatkowego przy poszczególnych rodzajach usług, w szczególności przy świadczeniu usług komunalnych, dostawach towarów, obrocie gruntami, budynkami, usługach wieczystego użytkowania gruntów oraz przy innych sposobach rozporządzania nieruchomościami.


4.  Czynności administracji publicznej opodatkowane VAT. Dotacje budżetowe podlegające obciążeniom podatkowym. Dotacje, subwencje nieobjęte VAT-em.


5.  Zasady korzystania z prawa do pomniejszenia podatku należnego, w szczególności przy inwestycjach samorządowych. Wybór metody rozliczeń. Korekta roczna podatku naliczonego. Prowadzenie rozliczeń VAT w rachunkowości budżetowej.


6.  Istotne dla samorządów zmiany przepisów wprowadzone po dniu 1 czerwca 2005 roku.


 


 


4 szkolenie , którego tematem był – „Projekt budżetu na 2006 rok” gdzie omówiono:


 


1. Zasady budżetowe i procedury uchwalania budżetu,


2. Cele i zakres informacji o stanie mienia komunalnego,


3. Zakres uchwały budżetowej z uwzględnieniem zmian wynikających z nowych uregulowań prawnych ( w tym w szczególności ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym).


4. Omówienie zagadnień związanych z zadłużeniem j.s.t. z uwzględnieniem zmian wynikających z ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych,


5. Objaśnienia do projektu budżetu,


6. Nieprawidłowości w projektach budżetów sporządzonych na 2005 r.


 


5 szkolenie na temat „Podstawy prawne zmian w podatkach samorządowych i Ordynacji podatkowej w 2006”, którego tematyka obejmowała:.


 


1. Regulacje prawne dotyczące podatków i opłat j.s.t. na 2006 r.


2. Omówienie zmian wynikających ze zmiany stawy „Ordynacja podatkowa”


3. Wyjaśnienie nieprawidłowości stwierdzonych przez RIO przy badaniach uchwał


     podatkowych.


4. Przygotowanie uchwał określających stawki podatków i opłat stanowiących dochody


    j.s.t.


 


W dwóch ostatnich szkoleniach wzięło również udział 31 inspektorów z Wydziału Kontroli i Wydziału Informacji Analiz i Szkoleń..


Ponadto w maju odbyło się szkolenie dla inspektorów WIAS i WK obejmujące:


1. Omówienie powtarzających się nieprawidłowości w sprawozdaniach budżetowych j.s.t.


2. Omówienie zagadnień dotyczących naruszenia dyscypliny finansów publicznych.


 


Wydział Informacji Analiz i Szkoleń przygotowywał szereg zestawień danych:


-   dla Izby Rolniczej w Kielcach kwartalne zestawienia kwot wykonanych dochodów z tytułu podatku rolnego celem ustalenia należności podlegających odprowadzeniu przez gminy na rzecz Izby,


-   dla Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych o funkcjonowaniu BIP-u


-   dla NBP dane dotyczące sytuacji finansowej jednostek samorządu terytorialnego województwa świętokrzyskiego


-   dla Sejmiku województwa świętokrzyskiego dane dotyczące wybranych planowanych dochodów i wydatków


-   dla Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dane dotyczące środków uzyskanych przez gminy i województwo z tytułu opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż alkoholu oraz wykorzystania środków na realizację gminnych programów przeciwdziałania i rozwiązywania problemów alkoholowych


-   dla pracowników naukowych wyższych uczelni i studentów (jak np. Akademii Rolniczej w Krakowie)


-   dla NIK dane dotyczące uzyskanych kwot z opłaty eksploatacyjnej, dotacji udzielonych dla jednostek spoza sektora finansów publicznych, dochodów z majątku i wpływów z różnych opłat.


-   dla Wydziału Kontroli zestawienie danych o gospodarstwach pomocniczych na terenie województwa świętokrzyskiego


-   zestawienie danych do ustalenia obowiązku prowadzenia audytu


-   zestawienie kwot o długu Zakładów Opieki Zdrowia


-   dane o deficycie i zadłużeniu jednostek samorządu terytorialnego


 


Ponadto na bieżąco realizowane są konsultacje dla j.s.t. w sprawie programu komputerowego do obsługi sprawozdań, administrowania kontami pocztowymi.


Dokonywane są bieżące aktualizacje komputerowych programów księgowych na potrzeby izby.


 


2.   W roku 2005 udzielono 75 odpowiedzi dla jednostek samorządu terytorialnego. Odpowiedzi dotyczyły praktycznego stosowania przepisów m. in.


- ustawy o finansach publicznych


- ustawy o systemie oświaty


- ustawy Prawo zamówień publicznych


- ustawy o podatkach i opłatach lokalnych


- rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej


oraz wypełnienia załączników do wniosków aplikacyjnych o przyznanie środków z Unii Europejskiej.


 


3.   Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach uczestniczyła w pracach nad opracowaniem sprawozdania z działalności Izb oraz wykonania budżetów przez j.s.t. za 2004 rok. Sprawozdania to zostało przyjęte przez Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych i przedłożone Sejmowi i Senatowi R.P.


 


4.   Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach w 2005 roku wydała 2 Zeszyty Problemowe.


      Pierwszy z nich dotyczył działalności kontrolnej i obejmował nieprawidłowości w gospodarce finansowej jednostek samorządu terytorialnego w 2005 roku.


      Kolejny dotyczył działalności nadzorczej i zawierał wybrane rozstrzygnięcia nadzorcze Kolegium Izby i sentencje opinii Składów Orzekających.

Wytworzył/Wprowadził: Wioletta Krawczyk 2006-04-05 11:27:54
Opublikował: Wioletta Krawczyk 2006-04-05 11:28:09

Zmienił: Wioletta Krawczyk 2006-04-05 11:27:54
Opublikował: Wioletta Krawczyk 2006-04-05 11:28:09

Ta wersja jest opublikowana i obowiązująca.

Zamknij