Działalność informacyjna i szkoleniowa w zakresie spraw objętych nadzorem i kontrolą
Realizując działalność szkoleniową za 2009 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach zorganizowała osiemszkoleń dla pracowników jednostek samorządu terytorialnego, w których ogółem wzięło udział 1.450 osób.
Szkolenia przeprowadzono w zakresie:
I. Szkolenie zorganizowano dla przewodniczących organów stanowiących, przewodniczących i członków komisji rewizyjnych organów stanowiących, wójtów burmistrzów, prezydentów, pracowników samorządowych na temat „Status prawny i zadania komisji rewizyjnej, procedury kontroli komisji rewizyjnej w procesie udzielania absolutorium dla wójta, burmistrza, prezydenta, zarządu jednostek samorządu terytorialnego”.
Tematyka obejmowała niżej wymienione zagadnienia:
1. Organizacja organów i jednostek samorządu terytorialnego.
2. Pojęcie i funkcja kontroli wewnętrznej.
3. Status prawny i zadania Komisji Rewizyjnej.
4. Procedury kontroli.
5. Procedura absolutoryjna.
6. Podstawowe sfery kontroli sprawowanej przez Komisję Rewizyjną.
7. Absolutorium jako instytucja prawa samorządowego.
8. Znaczenie wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium.
9. Opinia RIO o wniosku Komisji Rewizyjnej.
10. Sesja absolutoryjna oraz ustalenie wyniku głosowania w sprawie absolutorium.
11. Badanie uchwały absolutoryjnej przez RIO w trybie nadzoru.
II. Szkolenie dla skarbników i pracowników służb finansowych j.s.t. na temat „ Zamknięcie ksiąg rachunkowych na koniec 2008 r. oraz zasady sporządzania jednostkowych sprawozdań finansowych”.
Tematyka szkolenia obejmowała niżej wymienione zagadnienia:
1. Nowe zasady ewidencji należności z tytułu dochodów budżetowych na koncie 221, 226.
2. Procedura wyceny bilansowej (tzw. aktualizacji) należności wątpliwych (“krok po kroku”), a w szczególności:
– istota i cel oraz zasady aktualizacji należności poprzez dokonywanie odpisów aktualizujących należności wątpliwe,
– przykładowe zapisy dokumentacji przyjętych zasad (polityki) rachunkowości w zakresie wyceny należności,
– wpływ przyjętych zasad (polityki) rachunkowości aktualizacji należności na sytuację finansową jednostki;
– zasady ewidencji kwartalnej wyceny odsetek zwłoki od należności wymagalnych oraz odpisów aktualizujących należności w zależności od rodzaju należności (należności z tytułu dochodów budżetowych, należności na rzecz innych jednostek, należności funduszy) oraz ich zmniejszeń w przypadku ustania przyczyny dla której je utworzono – na przykładach,
– zasady prowadzenia ewidencji szczegółowej (analitycznej) do konta 290 oraz możliwe uproszczenia ewidencji należności wątpliwych (zasady określania indywidualnej korespondencji kont),
– prezentacja należności w sprawozdaniach budżetowych i finansowych (w bilansie).
3. Zasady ewidencji należności z tytułu dochodów budżetowych, które podlegają odprowadzeniu na rzecz innych jednostek (np. na rzecz budżetu państwa lub innych gmin) oraz odpisów aktualizujących od tych należności.
4. Prezentacja danych w jednostkowym sprawozdaniu finansowym oraz w bilansie z wykonania budżetu, w tym: przekształcania sald kont w pozycje bilansowe, rachunek zysków i strat oraz nowe zestawienie zmian w funduszu jednostki, powiązanie danych wynikające ze sposobów księgowania m.in. wydatków inwestycyjnych, niewygasających wydatków.
III. Szkolenie zorganizowano dla skarbników i księgowych jednostek organizacyjnych j.s.t. na temat „Zasady gospodarki finansowej jednostek i zakładów budżetowych”. Z uwagi na bardzo duże zainteresowanie tym tematem szkolenie odbyło się w dwóch terminach tj. 11-12 maj oraz 25-26 maj 2009 r.
Poruszono niżej wymienione zagadnienia:
1. Podstawy prawne i zasady rachunkowości budżetowej.
2. Organizacja rachunkowości jednostek i zakładów budżetowych, w tym omówienie zasad opracowania i aktualizowania polityki rachunkowości oraz innych przepisów wewnętrznych w zakresie rachunkowości i gospodarki finansowej.
- zasady sporządzania planów finansowych, tryb dokonywania zmian,
- szczególne zasady gospodarki finansowej zakładów budżetowych.
IV. Szkolenie zorganizowano dla skarbników i pracowników służb podatkowych j.s.t. Tematem szkolenia były „Uchwały podatkowe na 2010 r. –podatki i opłaty lokalne – najnowsze problemy”
V. Szkolenie dla Skarbników i pracowników służb finansowych j.s.t. dotyczyło projektu budżetu na 2010 r. na którym poruszono niżej wymienione tematy:
1. .Dochody i wydatki budżetowe w tym rezerwy budżetowe,
2. Plan przychodów i wydatków jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego innych niż jednostki budżetowe,
3. Zadania inwestycyjne,
4. Upoważnienia dla organu wykonawczego,
5. Prognoza długu jednostki samorządu terytorialnego,
6. Dotacje udzielone z budżetu j.s.t. w budżetach roku 2010,
7. Procedura budżetowa z uwzględnieniem zmian wynikających z ustawy z dnia 27.08. 2009 o finansach publicznych oraz z ustawy z dnia 27.08. 2009 r. przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych,
8. Zaciąganie zobowiązań z tytułu kredytów, pożyczek i emisji papierów wartościowych oraz poręczeń z uwzględnieniem zmian wynikających z w/w ustaw.
VI, VII. Szkolenie zorganizowano dla skarbników i pracowników służb finansowych j.s.t. na którym omówiono „ Gospodarkę finansową j.s.t. na rok 2010 według nowej ustawy o finansach publicznych i ustawy – przepisy wprowadzające”.
Z uwagi na duże zainteresowanie w/w tematyką szkolenia w drugim terminie zorganizowane zostało szkolenie dla księgowych jednostek budżetowych i zakładów budżetowych.
VIII.Szkolenie zorganizowane było dla wójtów, burmistrzów, prezydentów, starostów, skarbników oraz pracowników służb budowlanych na temat Nowelizacji Prawa Zamówień Publicznych
W w/w szkoleniach wzięło również udział 30 pracowników RIO.
Wytworzył/Wprowadził: Wioletta Krawczyk 2010-05-13 13:26:01
Opublikował: Wioletta Krawczyk 2010-05-13 13:26:34
Zmienił: Wioletta Krawczyk 2010-05-13 13:26:01
Opublikował: Wioletta Krawczyk 2010-05-13 13:26:34
Ta wersja jest opublikowana i obowiązująca.