DZIAŁALNOŚĆ INFORMACYJNA I SZKOLENIOWA W ZAKRESIE SPRAW OBJĘTYCH NADZOREM I KONTROLĄ
1.-2. Z uwagi na poważne ograniczenia kadrowe w obsadzie WKGF, jakie miały miejsce
w okresie całego 2012 roku, mając na uwadze pełne zrealizowanie założonego planu kontroli, świadomie zrezygnowano z tradycyjnej formy szkolenia wewnętrznego z oderwaniem inspektorów od ich bieżącej pracy w kontrolowanej jednostce, w miejsce wprowadzenia praktyki systematycznej współpracy z zespołami kontrolującymi przy okazji omawiania poszczególnych kontroli. W trakcie tych spotkań omawiano uwagi, spostrzeżenia w zakresie dotyczącym tematyki kontroli, ujęcia oraz opisywania nieprawidłowości, czy opracowywania wniosków pokontrolnych, wynikających z procedury weryfikacji wystąpień pokontrolnych. Równocześnie przy okazji omawiano z inspektorami wybrane zagadnienia z zakresu rachunkowości budżetowej, księgowości oraz sprawozdawczości budżetowej, wynikające
z zakresu zrealizowanej przez nich kontroli. Ponadto wszystkie nowo zatrudnione w okresie 2012 roku, w wydziale osoby przed delegowamiem na kontrole przeszły około 1,5 miesięczne wewnętrzne szkolenia między innymi również i z tej problematyki. Inne bieżące potrzeby
w zakresie szkoleń wewnętrznych w okresie 2012 roku nie wystąpiły.
Realizując działalność szkoleniową, w roku 2012 Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach zorganizowała 6 szkoleń dla pracowników jednostek samorządu terytorialnego
w których ogółem wzięło udział 1.244 osoby, w tym 24 pracowników RIO.
Tematyka szkoleń obejmowała:
· Zamknięcie ksiąg rachunkowych za 2011 rok i sporządzenie sprawozdań. W tym zakresie zorganizowano 3 szkolenia, skierowane do skarbników jst, głównych księgowych oraz pracowników służb finansowo-księgowych, w których udział wzięły 752 osoby. Szkolenia prowadził Główny Inspektor Kontroli RIO Kielce.
· Procedura absolutoryjna za 2011 rok ze szczególnym uwzględnieniem roli Komisji Rewizyjnej. Szkolenie skierowane zostało do przewodniczących i członków komisji rewizyjnych organów stanowiących jst i wzięło w nim udział 177 osób. Szkolenie prowadzili członkowie Kolegium RIO Kielce
· Projekt budżetu na rok 2013- szkolenie skierowane do skarbników i pracowników służb finansowych jst. W szkoleniu udział wzięły 193 osoby, a prowadzili je członkowie Kolegium RIO Kielce.
· Podatki i opłaty lokalne w świetle najnowszego orzecznictwa sądów administracyjnych oraz podejmowanie uchwał podatkowych na rok 2013. Szkolenie skierowane do skarbników i pracowników służb finansowych jst prowadził pracownik naukowy Uniwersytetu w Białymstoku. W szkoleniu udział wzięło 98 przedstawicieli jst oraz 24 pracowników RIO Kielce.
3. W roku 2012 Naczelnicy i Zastępcy Naczelników uczestniczyli w spotkaniach organizowanych przez Regionalne Izby Obrachunkowe, na których dokonywana była wymiana doświadczeń
4. W 2012 roku przygotowano 109 odpowiedzi na skierowane do Izby zapytania. Odpowiedzi dotyczyły następujących problemów:
- możliwości przekazywania środków finansowych z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu dla klubów sportowych,
- zasad przekazywania środków finansowych z budżetów jst dla Państwowej Straży Pożarnej
- możliwości finansowania z dotacji dla przedszkola przekazywanej z budżetu gminy wynagrodzenia osoby w samozatrudnieniu,
- sposobu wykorzystania dotacji z budżetu państwa na sfinansowanie pracy informatyków rejonowych GOPS
- przeznaczenia środków finansowych na wydatki niewygasające na lokaty w bankach,
- sposobu rozliczania dotacji podmiotowej przekazanej instytucji kultury,
- ponoszenia przez gminę niektórych kosztów utrzymania szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie,
- zasad obliczania i przekazywania dotacji dla szkoły podstawowej o stopniu organizacji 0-III oraz punktu przedszkolnego
- oceny sposobu zbycia nieruchomości stanowiącej własność gminy
- możliwości regulowania zobowiązań z dotacji przyznanej organizacji pożytku publicznego powstałych przed zawarciem umowy,
- przekazania spółce gminnej zadania zarządzania nieruchomościami gminnymi,
- przekazania gminie odcinka drogi ekspresowej w okresie trwałości projektu i obowiązków z tym związanych
- sposobu postępowania w przypadku nie dokonania w terminie wpłaty I raty opłaty za zezwolenie na sprzedaż alkoholu,
- możliwości podjęcia uchwały obniżającej cenę skupu żyta i wprowadzenia zwolnień podatkowych w ciągu roku,
- prawidłowości ustalania i przekazywania dotacji dla szkół,
- obliczania kwoty wolnych środków
- możliwości ubiegania się przez gminę o środki z NFOŚiGW na budowę przyłączy budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego,
- udzielania bonifikaty od opłaty rocznej z tyt. użytkowania wieczystego,
- ewidencji majątku przekazanego instytucji kultury w bezpłatne użytkowanie,
- korekty naliczenia odpisu na ZFŚS i ewidencji z tym związanej
- możliwości zmian w ciągu roku funduszu sołeckiego
- klasyfikacji budżetowej
- ponoszenia wydatków na oświetlenie bryły Kościoła,
- wskazania podmiotu zobowiązanego do ponoszenia kosztów utrzymania biblioteki mieszczącej się w budynku szkoły,
- zmiany decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego,
- uprawnień komisji rewizyjnej
- zasad przekazywania, rozliczania i zawierania porozumień w związku z udzielonymi dotacjami dla szkół i przedszkoli,
- możliwości przejęcia przez gminy części długu związku międzygminnego zaciągniętego na realizację inwestycji wspólnych,
- prawidłowości ponoszonych wydatków przez gminy,
- możliwości bezprzetargowego zlecenia zakładowi budżetowemu budowy wodociągu wraz z przyłączami do budynków mieszkalnych,
- prawidłowości realizacji zadania usuwania pojazdów z dróg i ich przechowywania,
- przekazania przez gminy i powiaty dotacji na zakup samochodu dla środowiskowego domu samopomocy,
- możliwości wypłaty ekwiwalentu na pokrycie kosztów reprezentacyjnego ubioru dla kierownika USC i jego zastępcy,
- możliwości rozdysponowania rezerwy na zarządzanie kryzysowe na zakup łodzi, aparatów tlenowych, remont samochodu pożarniczego, usuwanie skutków klęsk żywiołowych,
- podstawy do naliczenia funduszu sołeckiego na rok 2013 w związku z nie opublikowaniem przez GUS liczby ludności,
- udzielenia dotacji dla stowarzyszenia na remont budynku świetlicy wiejskiej,
- możliwości wprowadzenia do budżetu przez zarząd nowego zadania inwestycyjnego w związku z przekazaniem dotacji z gminy
- stosowania art. 70a ust. 1 Karty Nauczyciela łącznie do wydatków dz. 801 i 854 i możliwości przeniesienia planów. wydatków z rozdz. 80146 do 85446,
- możliwości nabycia sprzętu w drodze leasingu samodzielnie przez zakład budżetowy,
- przekazania z budżetu powiatu dotacji dla stowarzyszenia na przystosowanie budynku będącego własnością gminy na potrzeby warsztatu terapii zajęciowej,
- zastosowania ulgi inwestycyjnej w podatku rolnym,
- umów zawieranych między powiatami z tyt. umieszczenia dziecka w pieczy zastępczej,
- udzielania dotacji osobom fizycznym ze środków NFOŚiGW na budowę przyłączy kanalizacyjnych i przydomowych oczyszczalni ścieków,
- możliwości zawarcia umowy na likwidację odpadów poprzemysłowych, na mocy której wykonawca koszty usługi rekompensowałby kwotą uzyskaną ze sprzedaży odpadów,
- możliwości zastosowania trybu z wolnej ręki przy zakupie paliwa do autobusów szkolnych,
- zawarcia umowy z bankiem o prowadzenie rachunku bankowego bez stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych,
- ewidencji zaliczek przekazywanych wspólnotom mieszkaniowym na remonty części wspólnych nieruchomości,
- poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa i zapisów w uchwałach,
- przekazania dyrektorowi szkoły obowiązków związanych z przyznawaniem i wypłatą stypendium socjalnego dla uczniów,
- refundacji przez gminę części kosztów budowy przydomowych oczyszczalni ścieków,
- możliwości sfinansowania ze środków na przeciwdziałanie narkomanii zakupu psa wyszkolonego do wykrywania narkotyków,
- obowiązków dyrektora szkoły w zakresie organizowania dowozu dzieci do szkół.
Ponadto za okres 2012 roku przygotowano i przekazano informacje na złożone 20 wniosków o udostępnienie informacji publicznych. Wnioski dotyczyły:
- zakresu działalności nadzorczej, opiniodawczej i kontrolnej Izby,
- sprawozdawczości budżetowej jst.
- danych dotyczących funduszu sołeckiego.
5. Członkowie Zespołu Autorskiego uczestniczyli w opracowaniu sprawozdania z działalności RIO oraz wykonania budżetu przez j.s.t. za 2011 rok.
6. W roku 2012 został wydany Zeszyt Problemowy z działalności kontrolnej RIO Kielce.
7. W roku 2012 nie wpłynęły informacje wynikające z art. 245 ustawy o finansach publicznych.
Wytworzył/Wprowadził: Kamil Górski 2013-08-29 09:13:49
Opublikował: Kamil Górski 2013-09-02 10:35:43
Zmienił: Kamil Górski 2013-08-29 09:13:49
Opublikował: Kamil Górski 2013-09-02 10:35:43
Ta wersja jest opublikowana i obowiązująca.