W I półroczu 2009 roku udzielono 27 odpowiedzi dla jednostek samorządu terytorialnego.
Odpowiedzi dotyczyły następujących problemów:
- zastosowania klasyfikacji budżetowej w zakresie opłaty adiacenckiej i renty planistycznej,
- zajęcia przez Izbę stanowiska w sprawie finansowania operatów szacunkowych,
- finansowania przez gminy wynagrodzeń dla lekarzy onkologów realizujących Program Profilaktyki Onkologicznej,
- kontrolowania powiatowych komend Państwowej Straży Pożarnej przez Starostwo Powiatowe,
- wypłaty wynagrodzeń dla pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej za realizacje programu POKL,
- odpowiedniego kwalifikowania odsetek od nieterminowych wpłat dotyczących opłat i kar za wycinkę drzew i krzewów,
- wstrzymania przekazywania dotacji przez j.s.t. dla Prywatnego Technikum Zawodowego „PRO-FIL” oraz Centrum Kształcenia Budowlanych „Zgoda”,
- zorganizowania bezpłatnego dowozu dzieci do szkoły podstawowej gdy ta droga nie przekracza odległości wymienionych w art. 17 ust. 2 ustawy o systemie oświaty,
- zasad przyznawania dotacji dla szkół niepublicznych przez j.s.t.,
- interpretacji pojęcia „wkład niepieniężny”,
- korzystania przez Gminy z usług firm windykacyjnych,
- dofinansowania przez Gminę funkcjonowania Izby Wytrzeźwień prowadzonej przez inną j.s.t.,
- uprawnień Rady Miejskiej do dokonywania zmian w projektach uchwał dotyczących zmian w budżecie,
- rozliczenia dotacji przekazanej Związkowi Harcerstwa Polskiego,
- udzielenia zamówienia publicznego bez zaplanowania w budżecie kwoty na ten cel,
- interpretacji w zakresie rozliczania dochodów z tytułu opłat cmentarnych oraz ewidencji księgowej z tego tytułu,
- udzielenia dotacji dla Gminnego Klubu Sportowego,
- kwestionowania przez podatnika wysokości podatku rolnego,
- wykorzystania środków finansowych z pokrycia różnic kursowych na dodatkowe koszty inwestorskie przy inwestycji,
- nowelizacji ustawy Karta Nauczyciela i dokonywanych w związku z tym analiz poniesionych w danym roku wydatków na wynagrodzenia nauczycieli,
- ewidencji kosztów na koncie 080 i wydatków inwestycyjnych (§ 605),
- wypłata ekwiwalentu członkom Ochotniczej Straży Pożarnej za udział w szkoleniu pożarniczym lub działaniu pożarniczym,
- ustalenie czy odsetki od środków dotacji rozwojowej są przychodem gospodarstwa pomocniczego,
- przekazywanie dotacji dla szkół wchodzących w skład zespołu, który to zespół posiada wyodrębniony rachunek bankowy,
- dopuszczalności wykonywania zadań Powiatu z zakresu promocji w drodze umów partnerskich i przekazywania środków finansowych na ten cel.
Realizując działalność szkoleniową za I półrocze 2009 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach zorganizowała 3 szkolenia dla pracowników jednostek samorządu terytorialnego w których ogółem wzięło udział 645 osób.
Pierwsze szkolenie zorganizowano dla przewodniczących organów stanowiących, przewodniczących i członków komisji rewizyjnych organów stanowiących, wójtów burmistrzów, prezydentów, pracowników samorządowych na temat „Status prawny i zadania komisji rewizyjnej, procedury kontroli komisji rewizyjnej w procesie udzielania absolutorium dla wójta, burmistrza, prezydenta, zarządu jednostek samorządu terytorialnego”.
Tematyka obejmowała niżej wymienione zagadnienia:
1. Organizacja organów i jednostek samorządu terytorialnego.
2. Pojęcie i funkcja kontroli wewnętrznej.
3. Status prawny i zadania Komisji Rewizyjnej.
4. Procedury kontroli.
5. Procedura absolutoryjna.
6. Podstawowe sfery kontroli sprawowanej przez Komisję Rewizyjną.
7. Absolutorium jako instytucja prawa samorządowego.
8. Znaczenie wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium.
9. Opinia RIO o wniosku Komisji Rewizyjnej.
10. Sesja absolutoryjna oraz ustalenie wyniku głosowania w sprawie absolutorium.
11. Badanie uchwały absolutoryjnej przez RIO w trybie nadzoru.
Szkolenie przeprowadzili: Z-ce Prezesa RIO i członek Kolegium RIO.
Drugie szkolenie dla skarbników i pracowników służb finansowych j.s.t. na temat
„Zamknięcie ksiąg rachunkowych na koniec 2008 r. oraz zasady sporządzania jednostkowych sprawozdań finansowych”.
Tematyka szkolenia obejmowała niżej wymienione zagadnienia:
1. Nowe zasady ewidencji należności z tytułu dochodów budżetowych na koncie 221, 226.
2. Procedura wyceny bilansowej (tzw. aktualizacji) należności wątpliwych (“krok po kroku”), a w szczególności:
– istota i cel oraz zasady aktualizacji należności poprzez dokonywanie odpisów aktualizujących należności wątpliwe,
– przykładowe zapisy dokumentacji przyjętych zasad (polityki) rachunkowości w zakresie wyceny należności,
– wpływ przyjętych zasad (polityki) rachunkowości aktualizacji należności na sytuację finansową jednostki;
– zasady ewidencji kwartalnej wyceny odsetek zwłoki od należności wymagalnych oraz odpisów aktualizujących należności w zależności od rodzaju należności (należności z tytułu dochodów budżetowych, należności na rzecz innych jednostek, należności funduszy) oraz ich zmniejszeń w przypadku ustania przyczyny dla której je utworzono – na przykładach,
– zasady prowadzenia ewidencji szczegółowej (analitycznej) do konta 290 oraz możliwe uproszczenia ewidencji należności wątpliwych (zasady określania indywidualnej korespondencji kont),
– prezentacja należności w sprawozdaniach budżetowych i finansowych (w bilansie).
3. Zasady ewidencji należności z tytułu dochodów budżetowych, które podlegają odprowadzeniu na rzecz innych jednostek (np. na rzecz budżetu państwa lub innych gmin) oraz odpisów aktualizujących od tych należności.
4. Prezentacja danych w jednostkowym sprawozdaniu finansowym oraz w bilansie z wykonania budżetu, w tym: przekształcania sald kont w pozycje bilansowe, rachunek zysków i strat oraz nowe zestawienie zmian w funduszu jednostki, powiązanie danych wynikające ze sposobów księgowania m.in. wydatków inwestycyjnych, niewygasających wydatków.
W szkoleniu tym wzięło również udział 15 pracowników RIO.
Szkolenie zostało przeprowadzone przez Członka Kolegium RIO we Wrocławiu.
Trzecie szkolenie zorganizowano dla skarbników i księgowych jednostek organizacyjnych j.s.t. na temat „Zasady gospodarki finansowej jednostek i zakładów budżetowych”. Z uwagi na bardzo duże zainteresowanie tym tematem szkolenie odbyło się w dwóch terminach tj. 11-12 maj oraz 25-26 maj 2009 r.
Obejmowało ono następujące zagadnienia:
1. Podstawy prawne i zasady rachunkowości budżetowej.
2. Organizacja rachunkowości jednostek i zakładów budżetowych, w tym omówienie zasad opracowania i aktualizowania polityki rachunkowości oraz innych przepisów wewnętrznych w zakresie rachunkowości i gospodarki finansowej.
- zasady sporządzania planów finansowych, tryb dokonywania zmian,
- szczególne zasady gospodarki finansowej zakładów budżetowych.
Szkolenie zostało przeprowadzone przez Głównego Inspektora Kontroli RIO w Kielcach.
Wytworzył/Wprowadził: Wioletta Krawczyk 2009-07-21 11:42:49
Opublikował: Wioletta Krawczyk 2009-07-21 11:43:04
Zmienił: Wioletta Krawczyk 2009-07-21 11:42:49
Opublikował: Wioletta Krawczyk 2009-07-21 11:43:04
Ta wersja jest opublikowana i obowiązująca.