1) W 2004 roku inspektorzy WK przeprowadzili:
- 22 kontrole kompleksowe gospodarki finansowej j.s.t.,
- 7 kontroli kompleksowych gospodarki finansowej powiatów,
- 3 kontrole problemowe w zakresie gospodarki finansowej (MGOPS, Zakład Oczyszczania Ścieków, ZGKM),
- 16 kontroli problemowych (koordynowanych) w zakresie:
- gospodarki finansowej Domów Pomocy Społecznej (5 kontroli koordynowanych przez RIO Szczecin),
- realizacji dochodów z tytułu podatku od nieruchomości (8 kontroli koordynowanych przez RIO Łódź),
- gospodarki finansowej gospodarstw pomocniczych (3 kontrole koordynowane przez NIK),
- 25 kontroli doraźnych przeprowadzonych na wniosek: Posła, Dyrektora ZNP, Prokuratur, osób fizycznych, KPP, Dyrektora Gimnazjum, Dyrektora PBW (w tym 10 kontroli sprawdzających realizację wniosków pokontrolnych z kontroli kompleksowych i doraźnych),
- 1 kontrola uzupełniająca kontrolę doraźną przeprowadzoną w 2004 roku w Gminnym Zespole Obsługi Oświaty w Radoszycach.
W 2004 r. inspektorzy WK odstąpili od przeprowadzania czynności kontrolnych w UG Piekoszów (w trakcie kontroli kompleksowej i kontroli problemowej) ze względu na przeprowadzoną w I kwartale 2004 r. przez inspektorów NIK-u kontrolę podobnych zagadnień, okresu oraz dokumentacji.
Łącznie w 2004 roku inspektorzy WKGF przeprowadzili 74 kontrole oraz odstąpili
od przeprowadzania w Urzędzie Gminy 2 kontroli.
W 2004 r. - po zakończonych czynnościach kontrolnych - wpłynęły do Izby zastrzeżenia
do protokołów z kontroli przeprowadzonych w 3 jednostkach:
1) UG Radoszyce - kontrola doraźna (2004 r.),
2) UG Górno - kontrola kompleksowa (2004 r.),
3) UG Waśniów - kontrola kompleksowa (2004 r.).
2) Wystąpienia pokontrolne.
W 2004 r. wysłano do jednostek kontrolowanych
80 wystąpień pokontrolnych, w tym:
a) z kontroli przeprowadzonych w 2003 roku:
- kompleksowych gospodarki finan. gmin - 8 wystąpień (w tym 250 zaleceń)
- jednostek organizacyjnych gmin - 1 wystąpienie (w tym 20 zaleceń)
- doraźnych - 7 wystąpień (w tym 44 zalecenia)
Razem 16 wystąpień (w tym 314 zaleceń)b) z kontroli przeprowadzonych w 2004 roku:
- kompleksowych gospodarki fin. gmin - 19 wystąpień (w tym 517 zaleceń)
- kompleksowych gospodarki fin.powiatów - 6 wystąpień (w tym 81 zaleceń)
- problemowych - 15 wystąpień (w tym 140 zaleceń)
- doraźnych - 14 wystąpień (w tym 33 zalecenia)
- sprawdzających wykonanie zaleceń pokontrolnych - 10 wystąpień (bez zaleceń)
Razem 64 wystąpienia (w tym 771 zaleceń)Łącznie w 2004 r. wysłano do kontrolowanych jednostek
80 wystąpień pokontrolnych zawierających
1.085 wniosków pokontrolnych.
W 2004 r. wpłynęły do Izby zastrzeżenia do zaleceń zawartych w wystąpieniach pokontrolnych z następujących kontroli:
- Powiatowy Zarząd Dróg Starachowice - kontrola doraźna (2003 r.) - zastrzeżenia
do wniosku pokontrolnego Nr 1 (zastrzeżenia zostały uwzględnione przez Kolegium Izby oraz uchylono powyższy wniosek pokontrolny),
- UG Radoszyce - kontrola doraźna (2004 r.) - zastrzeżenia do wniosku pokontrolnego Nr 1 (zastrzeżenia oddalone przez Kolegium Izby),
- UG Górno - kontrola kompleksowa (2004 r.) - zastrzeżenia do wniosków pokontrolnych Nr 1.1, 1.2, 2.1, 4, 5.1, 6.1, 6.2, 6.6, 7, 8, 9, 10, 14, 17.1, 22 (wszystkie zastrzeżenia oddalone przez Kolegium Izby),
- UG Michałów - kontrola kompleksowa (2004 r.) - zastrzeżenia do wniosku pokontrolnego Nr 14 (zastrzeżenia oddalone przez Kolegium Izby),
- Starostwo Powiatowe Busko-Zdrój - kontrola kompleksowa (2004 r.) - zastrzeżenia do wniosku pokontrolnego Nr 11 (zastrzeżenia oddalone przez Kolegium Izby).
3) W 2004 r. skierowano następujące pisma sygnalizacyjne do zainteresowanych jednostek:
a) Prokuratury - 2 pisma
Zawiadomienie do Prokuratury - po kompleksowej kontroli gospodarki finansowej MiG Staszów - w którym Izba zawiadomiła o stwierdzeniu nieprawidłowości mogących nosić znamiona popełnienia przestępstw z art. 270 § 1 k.k. oraz art. 303 § 1 k.k. polegających na:
- dopuszczeniu się podrobienia lub przerobienia dokumentu,
- wyrządzeniu szkody osobie fizycznej, prawnej albo jednostce organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, przez nie prowadzenie dokumentacji działalności gospodarczej albo prowadzenia jej w sposób nierzetelny lub niezgodny z prawdą, w szczególności przerabiając lub podrabiając dokumenty dotyczące tej działalności.
Zawiadomienie do Prokuratury - po kompleksowej kontroli gospodarki finansowej MiG Kazimierza Wielka, w którym Izba zawiadomiła o stwierdzeniu nieprawidłowości mogących nosić znamiona popełnienia przestępstw z art. 271 § 1 k.k. polegających na:
- poświadczeniu w dokumencie - akcie notarialnym - nieprawdy, co do okoliczności mającej znaczenie prawne, przez funkcjonariusza publicznego.
b) KWP - 1 pismo
Zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa z art. 27 ustawy z dnia 07 października 1992 r.
o regionalnych izbach obrachunkowych polegającego na przedstawieniu niezgodnej z prawdą informacji o wykonaniu wniosków pokontrolnych. Powyższe nieprawidłowości wykazano
w czasie kompleksowej kontroli gospodarki finansowej UG Sitkówka-Nowiny, w trakcie której sprawdzono realizację wniosków pokontrolnych po kontroli kompleksowej przeprowadzonej w 2001 roku.
c) Wojewody - 1 pismo
- pismo dot. zbiorczego zestawienia efektów finansowych wskutek podjętych przez Izbę działań, zmierzających do wyegzekwowania nienależnie pobranych wynagrodzeń i diet
od osób, które nie złożyły w ustawowym terminie wymaganych oświadczeń majątkowych.
d) NIK - 2 pisma
- pisma informujące o przeprowadzonych kontrolach oraz stwierdzonych nieprawidłowościach.
e) Starosta, Burmistrz, Wójt, Dyrektor, Kierownik kontrolowanej jednostki - 59 pism
- pisma dot. nieznacznego przesunięcia terminu planowanych kontroli,
- pisma w sprawie przesłania dodatkowych informacji uzupełniających odpowiedzi na określone zalecenia pokontrolne,
- pisma wyrażające zgodę na przedłużenie terminu realizacji określonych wniosków pokontrolnych,
- pisma przypominające o obowiązku udzielenia informacji dot. wykonania zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania,
- pismo do Wójta Gminy o spowodowanie przesłania odpowiedzi na zalecenia pokontrolne przez Prezesa Klubu Sportowego po przeprowadzonej kontroli problemowej,
- pisma informujące o braku możliwości przesunięcia planowanych terminów kontroli,
- pisma informujące, iż Izba nie uznaje wykonania wniosku pokontrolnego za prawidłowy i wnosi o ponowne przesłanie informacji nt. prawidłowego wykonania zaleceń.
f) Skarbnik Gminy - 12 pism
- pisma w sprawie niezwłocznego przesłania informacji nt. dokonanego potrącenia
z wynagrodzenia Wójta, Burmistrza lub z diety Przewodniczącego Rady w związku
z niezłożeniem przez w/w oświadczeń majątkowych Wojewodzie w ustawowym terminie.
g) Przewodniczący Rady Gminy - 6 pism
- pisma sygnalizacyjne, iż do chwili obecnej Wójtowie/Burmistrzowie nie dokonali zwrotu i nie potrącono im wynagrodzenia z tytułu nieterminowego złożenia oświadczeń majątkowych w 2003 roku.
4) W 2004 r. wysłano następujące zawiadomienia o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych:
13 zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych z kontroli przeprowadzonych w 2003 roku,19 zawiadomień z kontroli przeprowadzonych w 2004 roku.Naruszenia dyscypliny dotyczyły:
- zaniechania ustalenia należności j.s.t., a także pobrania, ustalenia lub dochodzenia jej w wysokości niższej niż wynikająca z prawidłowego obliczenia oraz niezgodnego
z przepisami prawa jej umorzenia lub dopuszczenia do przedawnienia,
- przekroczenia zakresu upoważnienia do dokonywania wydatków ze środków publicznych,
- niedokonania pełnej i terminowej wpłaty do budżetu przez zakład budżetowy lub gospodarstwo pomocnicze,
- przekroczenia zakresu upoważnienia do zaciągnięcia zobowiązań obciążających budżet,
- wypłacenia wynagrodzeń jednostce sektora finansów publicznych bez jednoczesnego wykonania, wynikającego z ustaw szczególnych, a ciążącego na pracodawcy, obowiązku pobrania, odprowadzenia lub opłacenia świadczeń lub składek,
- naruszenia zasad udzielania dotacji z budżetu,
- przeznaczenia dochodów uzyskanych przez jednostkę budżetową na wydatki ponoszone w tej jednostce,
- naruszenia zasad lub trybu postępowania przy udzieleniu zamówień publicznych,
- zaniechania przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji lub dokonaniu inwentaryzacji w sposób niezgodny ze stanem rzeczywistym,
- wykazania w sprawozdaniu budżetowym danych niezgodnych z danymi wynikającymi
z ewidencji księgowej.
Informacje dotyczące zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych, przesłanych i oczekujących na przekazanie do rzecznika, były sporządzane dla Prezesa Izby na bieżąco co miesiąc.
Ta wersja jest opublikowana i obowiązująca.