Biuletyn Informacji Publicznej Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach
Czytaj stronęZatrzymaj czytanie stronyPrzerwijWznów
A-AA+
AAA⇅A
AAA⟷A
AAA
        Szukaj   Wyczyść

Działalność kontrolna w 2004 roku

1) W 2004 roku inspektorzy WK przeprowadzili:


  • 22 kontrole kompleksowe gospodarki finansowej j.s.t.,

  • 7 kontroli kompleksowych gospodarki finansowej powiatów,

  • 3 kontrole problemowe w zakresie gospodarki finansowej (MGOPS, Zakład Oczyszczania Ścieków, ZGKM),

  • 16 kontroli problemowych (koordynowanych) w zakresie:
    - gospodarki finansowej Domów Pomocy Społecznej (5 kontroli koordynowanych przez RIO Szczecin),
    - realizacji dochodów z tytułu podatku od nieruchomości (8 kontroli koordynowanych przez RIO Łódź),
    - gospodarki finansowej gospodarstw pomocniczych (3 kontrole koordynowane przez NIK),

  • 25 kontroli doraźnych przeprowadzonych na wniosek: Posła, Dyrektora ZNP, Prokuratur, osób fizycznych, KPP, Dyrektora Gimnazjum, Dyrektora PBW (w tym 10 kontroli sprawdzających realizację wniosków pokontrolnych z kontroli kompleksowych i doraźnych),

  • 1 kontrola uzupełniająca kontrolę doraźną przeprowadzoną w 2004 roku w Gminnym Zespole Obsługi Oświaty w Radoszycach.


  • W 2004 r. inspektorzy WK odstąpili od przeprowadzania czynności kontrolnych w UG Piekoszów (w trakcie kontroli kompleksowej i kontroli problemowej) ze względu na przeprowadzoną w I kwartale 2004 r. przez inspektorów NIK-u kontrolę podobnych zagadnień, okresu oraz dokumentacji.

    Łącznie w 2004 roku inspektorzy WKGF przeprowadzili 74 kontrole oraz odstąpili
    od przeprowadzania w Urzędzie Gminy 2 kontroli.

W 2004 r. - po zakończonych czynnościach kontrolnych - wpłynęły do Izby zastrzeżenia
do protokołów z kontroli przeprowadzonych w 3 jednostkach:

1) UG Radoszyce - kontrola doraźna (2004 r.),

2) UG Górno - kontrola kompleksowa (2004 r.),

3) UG Waśniów - kontrola kompleksowa (2004 r.).

2) Wystąpienia pokontrolne.


W 2004 r. wysłano do jednostek kontrolowanych 80 wystąpień pokontrolnych, w tym:

a)
z kontroli przeprowadzonych w 2003 roku:

- kompleksowych gospodarki finan. gmin - 8 wystąpień (w tym 250 zaleceń)

- jednostek organizacyjnych gmin - 1 wystąpienie (w tym 20 zaleceń)

- doraźnych - 7 wystąpień (w tym 44 zalecenia)

Razem 16 wystąpień (w tym 314 zaleceń)




b) z kontroli przeprowadzonych w 2004 roku:

- kompleksowych gospodarki fin. gmin - 19 wystąpień (w tym 517 zaleceń)

- kompleksowych gospodarki fin.powiatów - 6 wystąpień (w tym 81 zaleceń)

- problemowych - 15 wystąpień (w tym 140 zaleceń)

- doraźnych - 14 wystąpień (w tym 33 zalecenia)

- sprawdzających wykonanie zaleceń pokontrolnych - 10 wystąpień (bez zaleceń)


Razem 64 wystąpienia (w tym 771 zaleceń)


Łącznie w 2004 r. wysłano do kontrolowanych jednostek 80 wystąpień pokontrolnych zawierających 1.085 wniosków pokontrolnych.



W 2004 r. wpłynęły do Izby zastrzeżenia do zaleceń zawartych w wystąpieniach pokontrolnych z następujących kontroli:
  1. Powiatowy Zarząd Dróg Starachowice - kontrola doraźna (2003 r.) - zastrzeżenia
    do wniosku pokontrolnego Nr 1 (zastrzeżenia zostały uwzględnione przez Kolegium Izby oraz uchylono powyższy wniosek pokontrolny),

  2. UG Radoszyce - kontrola doraźna (2004 r.) - zastrzeżenia do wniosku pokontrolnego Nr 1 (zastrzeżenia oddalone przez Kolegium Izby),

  3. UG Górno - kontrola kompleksowa (2004 r.) - zastrzeżenia do wniosków pokontrolnych Nr 1.1, 1.2, 2.1, 4, 5.1, 6.1, 6.2, 6.6, 7, 8, 9, 10, 14, 17.1, 22 (wszystkie zastrzeżenia oddalone przez Kolegium Izby),

  4. UG Michałów - kontrola kompleksowa (2004 r.) - zastrzeżenia do wniosku pokontrolnego Nr 14 (zastrzeżenia oddalone przez Kolegium Izby),

  5. Starostwo Powiatowe Busko-Zdrój - kontrola kompleksowa (2004 r.) - zastrzeżenia do wniosku pokontrolnego Nr 11 (zastrzeżenia oddalone przez Kolegium Izby).


3) W 2004 r. skierowano następujące pisma sygnalizacyjne do zainteresowanych jednostek:


a) Prokuratury - 2 pisma

Zawiadomienie do Prokuratury - po kompleksowej kontroli gospodarki finansowej MiG Staszów - w którym Izba zawiadomiła o stwierdzeniu nieprawidłowości mogących nosić znamiona popełnienia przestępstw z art. 270 § 1 k.k. oraz art. 303 § 1 k.k. polegających na:
  • dopuszczeniu się podrobienia lub przerobienia dokumentu,

  • wyrządzeniu szkody osobie fizycznej, prawnej albo jednostce organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, przez nie prowadzenie dokumentacji działalności gospodarczej albo prowadzenia jej w sposób nierzetelny lub niezgodny z prawdą, w szczególności przerabiając lub podrabiając dokumenty dotyczące tej działalności.

Zawiadomienie do Prokuratury - po kompleksowej kontroli gospodarki finansowej MiG Kazimierza Wielka, w którym Izba zawiadomiła o stwierdzeniu nieprawidłowości mogących nosić znamiona popełnienia przestępstw z art. 271 § 1 k.k. polegających na:
  • poświadczeniu w dokumencie - akcie notarialnym - nieprawdy, co do okoliczności mającej znaczenie prawne, przez funkcjonariusza publicznego.


b) KWP - 1 pismo

Zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa z art. 27 ustawy z dnia 07 października 1992 r.
o regionalnych izbach obrachunkowych polegającego na przedstawieniu niezgodnej z prawdą informacji o wykonaniu wniosków pokontrolnych. Powyższe nieprawidłowości wykazano
w czasie kompleksowej kontroli gospodarki finansowej UG Sitkówka-Nowiny, w trakcie której sprawdzono realizację wniosków pokontrolnych po kontroli kompleksowej przeprowadzonej w 2001 roku.

c) Wojewody - 1 pismo

- pismo dot. zbiorczego zestawienia efektów finansowych wskutek podjętych przez Izbę działań, zmierzających do wyegzekwowania nienależnie pobranych wynagrodzeń i diet
od osób, które nie złożyły w ustawowym terminie wymaganych oświadczeń majątkowych.

d) NIK - 2 pisma

- pisma informujące o przeprowadzonych kontrolach oraz stwierdzonych nieprawidłowościach.

e) Starosta, Burmistrz, Wójt, Dyrektor, Kierownik kontrolowanej jednostki - 59 pism
  • pisma dot. nieznacznego przesunięcia terminu planowanych kontroli,

  • pisma w sprawie przesłania dodatkowych informacji uzupełniających odpowiedzi na określone zalecenia pokontrolne,

  • pisma wyrażające zgodę na przedłużenie terminu realizacji określonych wniosków pokontrolnych,

  • pisma przypominające o obowiązku udzielenia informacji dot. wykonania zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania,

  • pismo do Wójta Gminy o spowodowanie przesłania odpowiedzi na zalecenia pokontrolne przez Prezesa Klubu Sportowego po przeprowadzonej kontroli problemowej,

  • pisma informujące o braku możliwości przesunięcia planowanych terminów kontroli,

  • pisma informujące, iż Izba nie uznaje wykonania wniosku pokontrolnego za prawidłowy i wnosi o ponowne przesłanie informacji nt. prawidłowego wykonania zaleceń.

f) Skarbnik Gminy - 12 pism

- pisma w sprawie niezwłocznego przesłania informacji nt. dokonanego potrącenia
z wynagrodzenia Wójta, Burmistrza lub z diety Przewodniczącego Rady w związku
z niezłożeniem przez w/w oświadczeń majątkowych Wojewodzie w ustawowym terminie.

g) Przewodniczący Rady Gminy - 6 pism

- pisma sygnalizacyjne, iż do chwili obecnej Wójtowie/Burmistrzowie nie dokonali zwrotu i nie potrącono im wynagrodzenia z tytułu nieterminowego złożenia oświadczeń majątkowych w 2003 roku.

4) W 2004 r. wysłano następujące zawiadomienia o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych:


  • 13 zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych z kontroli przeprowadzonych w 2003 roku,

  • 19 zawiadomień z kontroli przeprowadzonych w 2004 roku.



  • Naruszenia dyscypliny dotyczyły:

    • zaniechania ustalenia należności j.s.t., a także pobrania, ustalenia lub dochodzenia jej w wysokości niższej niż wynikająca z prawidłowego obliczenia oraz niezgodnego
      z przepisami prawa jej umorzenia lub dopuszczenia do przedawnienia,

    • przekroczenia zakresu upoważnienia do dokonywania wydatków ze środków publicznych,

    • niedokonania pełnej i terminowej wpłaty do budżetu przez zakład budżetowy lub gospodarstwo pomocnicze,

    • przekroczenia zakresu upoważnienia do zaciągnięcia zobowiązań obciążających budżet,

    • wypłacenia wynagrodzeń jednostce sektora finansów publicznych bez jednoczesnego wykonania, wynikającego z ustaw szczególnych, a ciążącego na pracodawcy, obowiązku pobrania, odprowadzenia lub opłacenia świadczeń lub składek,

    • naruszenia zasad udzielania dotacji z budżetu,

    • przeznaczenia dochodów uzyskanych przez jednostkę budżetową na wydatki ponoszone w tej jednostce,

    • naruszenia zasad lub trybu postępowania przy udzieleniu zamówień publicznych,

    • zaniechania przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji lub dokonaniu inwentaryzacji w sposób niezgodny ze stanem rzeczywistym,

    • wykazania w sprawozdaniu budżetowym danych niezgodnych z danymi wynikającymi
      z ewidencji księgowej.

    Informacje dotyczące zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych, przesłanych i oczekujących na przekazanie do rzecznika, były sporządzane dla Prezesa Izby na bieżąco co miesiąc.

    Wytworzył/Wprowadził: Wioletta Krawczyk 2005-02-10 09:59:23
    Opublikował: Wioletta Krawczyk 2005-02-10 09:59:43

    Zmienił: Wioletta Krawczyk 2005-02-10 09:59:23
    Opublikował: Wioletta Krawczyk 2005-02-10 09:59:43

    Ta wersja jest opublikowana i obowiązująca.

    Zamknij