W odpowiedzi na pismo Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach informuje, że zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) do zadań własnych gminy należą sprawy dróg gminnych. Przepis art. 167 ust. 2 pkt 1-5 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249 poz. 2104 ze zm.) stanowi, że wydatki budżetów jednostek samorządu terytorialnego są przeznaczone na realizację zadań określonych w odrębnych przepisach, w szczególności na zadania własne, zadania z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego ustawami, zadania przejęte do realizacji w drodze umowy lub porozumienia, zadania realizowane wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego oraz pomoc rzeczową lub finansową dla innych jednostek samorządu terytorialnego. Z przepisów ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19 poz. 115 ze zm.) wynika, że drogi krajowe są własnością Skarbu Państwa, a zarządza nimi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Gminie został przypisany zarząd drogami publicznymi gminnymi.
Zasady finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony infrastruktury transportu lądowego (w tym dróg publicznych) oraz zarządzania tą infrastrukturą reguluje ustawa z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego (Dz. U. Nr 267 poz. 2251 ze zm.). Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 tejże ustawy zadania w zakresie budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg krajowych finansowane są przez ministra właściwego do spraw transportu za pośrednictwem Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad albo drogowych spółek specjalnego przeznaczenia, a dróg gminnych z budżetów gmin.
Zgodnie z przepisem art. 8 ustawy o samorządzie gminnym ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej. Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji. Jednakże, aby wykonywać zadania z zakresu administracji rządowej, gmina powinna otrzymać środki finansowe w wysokości koniecznej do ich wykonania.
Żaden przepis nie określa spraw dróg krajowych jako zadania gminy (własnego czy zleconego). Natomiast art. 19 ust. 4 ustawy o drogach publicznych stanowi, że zarządzanie drogami publicznymi może być przekazywane między zarządcami w trybie porozumienia, regulującego w szczególności wzajemne rozliczenia finansowe. W takim przypadku gmina, przejmując zarząd drogą krajową w drodze porozumienia, powinna otrzymać środki w wysokości niezbędnej do jego wykonania.
Wykonanie przez gminę ze środków własnych zadań, wchodzących w zakres zarządu drogami krajowymi, stanowiłoby pomoc dla Skarbu Państwa, co pozostaje w sprzeczności z przepisem art. 175 ustawy o finansach publicznych, który zezwala na udzielenie pomocy finansowej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego innym jednostkom samorządu terytorialnego w drodze dotacji celowej albo pomoc rzeczową.
W ocenie Izby, gminy nie mogą partycypować w kosztach budowy i remontów dróg krajowych, nie mogą przejąć tego zadania w drodze porozumienia bez zabezpieczenia odpowiednich środków ze strony budżetu państwa, nie mogą również realizować tego zadania w inny sposób, bowiem obowiązujące przepisy prawa nie dają możliwości zaliczenia go do zadań własnych gminy.
Pliki w folderze artykułu:
Wytworzył/Wprowadził: Wioletta Krawczyk 2008-09-09 08:37:17
Opublikował: Wioletta Krawczyk 2008-09-09 08:40:58
Zmienił: Wioletta Krawczyk 2008-09-09 08:37:17
Opublikował: Wioletta Krawczyk 2008-09-09 08:40:58
Ta wersja jest opublikowana i obowiązująca.