Ramowy plan pracy Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach na 2009 r.
Zadanie | Sposób realizacji | Termin | Przygotowujący materiały | Odpowiedzialny | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
I Nadzór nad jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie spraw finansowych oraz nad działalnością Izby | 1 | Badanie zgodności z prawem uchwał organów jednostek samorządu terytorialnego w zakresie spraw wymienionych w art.11ust.1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych. | na bieżąco, nie później niż 30 dni od daty wpływu do Izby | Członkowie Kolegium, WIAS | Przewodniczący Kolegium Izby |
2 | Ustalenie budżetu jednostki samorządu terytorialnego w zakresie obowiązkowych zadań własnych oraz zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych przez te jednostki na podstawie ustaw lub porozumień, w przypadku jego nieuchwalenia przez organ stanowiący jednostki do 31 marca roku budżetowego. | 30.04.2009 r. | Członkowie Kolegium, WIAS | Przewodniczący Kolegium Izby | |
3 | Uchwalanie planów i przyjmowanie sprawozdań dotyczących działalności Izby. | po otrzymaniu planów i sprawozdań z WIAS | Naczelnik WIAS | Kolegium Izby | |
4 | Rozpatrywanie zastrzeżeń do wniosków zawartych w wystąpieniach pokontrolnych. | na bieżąco nie później niż 30 dni od daty wpływu zastrzeżeń | Naczelnik WKGF Członek Kolegium, | Przewodniczący Kolegium Izby | |
5 | Wydawanie opinii w sprawach wymienionych w ustawie o regionalnych izbach obrachunkowych i ustawie o finansach publicznych. | w terminach wynikających z ustaw | Przewodniczący Składów Orzekających, WIAS | Przewodniczący Składów Orzekających | |
6 | Rozpatrywanie odwołań od opinii w sprawach określonych w art.13 pkt 3-5 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych | w terminie 14 dni od wniesienia odwołania | Przewodniczący Składów Orzekających | Przewodniczący Kolegium Izby | |
7 | Rozpatrywanie odwołań od uchwał wydanych przez składy orzekające w sprawach pozostałych | na bieżąco, nie później niż 14 dni od daty wpływu odwołania | Przewodniczący Składów Orzekających | Przewodniczący Kolegium Izby | |
8 | Opracowanie informacji kierowanych do Wojewody i Ministra Finansów o negatywnych opiniach o sprawozdaniach z wykonania budżetów jednostek samorządu terytorialnego. | na bieżąco, nie później niż 30 dni od daty wydania opinii | Przewodniczący Składów Orzekających, WIAS | Prezes Izby | |
9 | Opracowanie raportów o stanie gospodarki finansowej j.s.t. – art. 10a ustawy o rio. | zgodnie z uchwałą Kolegium | Członek Kolegium | Przewodniczący Kolegium Izby | |
10 | Rozpatrywanie zastrzeżeń do raportu | na bieżąco, nie później niż 30 dni od daty wpływu zastrzeżeń | Członek Kolegium | Przewodniczący Kolegium Izby | |
11 | Przekazywanie informacji o stwierdzonych nieprawidłowościach w zakresie danych dotyczących naliczania subwencji i rozliczania dotacji celowych organom dokonującym podziału tych środków. | na bieżąco nie później niż 10 dni od daty wpływu do WIAS | WKGF, WIAS | Prezes Izby | |
12 | Rozpatrywanie spraw dotyczących powiadomień przez skarbnika (głównego księgowego budżetu jednostki samorządu terytorialnego) o przypadkach dokonania kontrasygnaty na pisemne polecenie zwierzchnika. | na bieżąco nie później niż 30 dni od daty wpływu powiadomienia | Przewodniczący komisji d/s Kontrasygnaty | Prezes Izby | |
II Kontrola gospodarki finansowej i zamówień publicznych | 1 | Przeprowadzanie kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych podmiotów wymienionych w art.1 ust.2 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. | zgodnie z załącznikiem Nr 1 | Inspektorzy WKGF | Naczelnik WKGF |
2 | Przeprowadzanie kontroli doraźnych i kontroli sprawdzających wykonanie wniosków pokontrolnych zgodnie z dyspozycją Prezesa Izby. | wg potrzeb | Inspektorzy WKGF | Naczelnik WKGF | |
3 | Przekazywanie wystąpień pokontrolnych wraz z wnioskami jednostkom kontrolowanym. | na bieżąco, nie później niż w ciągu 60 dni od daty podpisania protokołu kontroli | WKGF | Naczelnik WKGF | |
4 | Kierowanie pism sygnalizacyjnych do właściwych jednostek o wynikach kontroli (UKS, Prokuratura, itp.). | na bieżąco | WKGF | Naczelnik WKGF | |
5 | Sporządzenie dla Prezesa Izby informacji dotyczącej zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych, przesłanych i oczekujących na przekazanie do rzecznika. | 2 dni po zakończeniu miesiąca | Inspektor WKGF | Naczelnik WKGF | |
6 | Omówienie wyników i przedstawienie istotnych ustaleń z kontroli na posiedzeniu Kolegium. | raz w roku | WKGF | Naczelnik WKGF | |
7 | Prowadzenie ewidencji komputerowej nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli przeprowadzonych w j.s.t. | na bieżąco | WIAS | Naczelnik WIAS | |
8 | Przeprowadzanie kontroli wewnętrznej w Izbie w zakresie pobierania i gromadzenia środków publicznych, zaciągania zobowiązań finansowych, dokonywania wydatków ze środków publicznych, udzielania zamówień publicznych oraz zwrotu środków publicznych. | na bieżąco | osoby wymienione w Zarządzeniu Prezesa RIO Nr 1/2006 | Prezes Izby | |
III Sprawozdawczość | 1 | Kontrola rachunkowa i formalna oraz ewidencja komputerowa sprawozdań j.s.t. określonych przepisami Ministerstwa Finansów oraz wniosków o przyznanie części rekompensującej subwencji ogólnej i przekazywanie do Ministerstwa Finansów. | zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów | WIAS | Naczelnik WIAS |
2 | Kontrola zgodności planu dochodów i wydatków budżetowych wykazanych w sprawozdaniach z planem po zmianach, na podstawie ewidencji komputerowej uchwał i zarządzeń. | zgodnie z terminem określonym w rozporządzeniu w sprawie sprawozdawczości | WIAS | Naczelnik WIAS | |
3 | Kontrola rachunkowa i formalna projektów budżetów j.s.t. | 14 dni kalendarzowych od daty wpływu do Izby | WIAS | Naczelnik WIAS | |
4 | Kontrola rachunkowa i formalna oraz ewidencja komputerowa układów wykonawczych budżetów j.s.t. wpływających do izby. | 14 dni kalendarzowych od daty wpływu do Izby | WIAS | Naczelnik WIAS | |
5 | Kontrola rachunkowa i formalna oraz ewidencja komputerowa uchwał zarządów, zarządzeń wójtów (prezydentów, burmistrzów) zmieniających budżet j.s.t. wpływających do izby. | 14 dni kalendarzowych od daty wpływu do Izby | WIAS | Naczelnik WIAS | |
6 | Kontrola rachunkowa i formalna oraz ewidencja komputerowa bilansów z wykonania budżetu oraz bilansów zbiorczych jednostek i zakładów budżetowych. | 14 dni kalendarzowych od daty wpływu do Izby | WIAS | Naczelnik WIAS | |
7 | Kontrola rachunkowa i formalna oraz ewidencja komputerowa uchwał budżetowych i uchwał zmieniających budżet podejmowanych przez rady j.s.t. | 10 dni kalendarzowych od daty wpływu do Izby | WIAS | Naczelnik WIAS | |
8 | Kontrola rachunkowa i formalna bilansów skonsolidowanych j.s.t. i przekazanie do Ministerstwa Finansów | 14 dni od dnia otrzymania ostatniego bilansu skonsolidowanego | WIAS | Naczelnik WIAS |
Zadanie | Sposób realizacji | Termin | Przygotowujący materiały | Odpowiedzialny | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
IV Działalność informacyjna i szkoleniowa w zakresie spraw objętych nadzorem i kontrolą | 1 | Organizowanie szkoleń dla inspektorów Izby w zakresie przepisów prawa finansowego i zamówień publicznych. | Zgodnie z załącznikiem Nr 1 | Organizuje WIAS | Naczelnik WIAS |
2 | Organizowanie szkoleń dla pracowników j.s.t. w zakresie przepisów prawa finansowego, zamówień publicznych i gospodarowania mieniem. | Zgodnie z załącznikiem Nr 2 | Organizuje WIAS | Naczelnik WIAS | |
3 | Wymiana doświadczeń pomiędzy kolegiami i naczelnikami regionalnych izb obrachunkowych na spotkaniach seminaryjnych. | wg uzgodnienia | Kolegium Izby, Naczelnik WIAS, Naczelnik WKGF | Przewodniczący Kolegium Izby | |
4 | Doradztwo w zakresie praktycznego stosowania przepisów prawa finansowego, a w szczególności przygotowywanie odpowiedzi na zapytania kierowane do Izby przez jednostki samorządu terytorialnego, w trybie określonym zarządzeniem Nr 11/2003 Prezesa RIO z dnia 29.09.2003 r. | na bieżąco | Osoby wymienione w piśmie Prezesa z dnia 5.11.2001 r. | Naczelnik WIAS, | |
5 | Opracowanie dla potrzeb Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych sprawozdania z działalności Izby oraz z wykonania budżetów przez j.s.t za 2008 r. | marzec 2009 r. | WIAS, WKGF, Biuro Izby, Główny Księgowy, Członkowie Kolegium | Prezes, Z-ca Prezesa | |
6 | Opracowanie materiałów i wydawanie Zeszytu Problemowego z działalności kontrolnej Regionalnej Izby Obrachunkowej. | wg potrzeb | Członkowie Kolegium, WIAS, WKGF, | Przewodniczący Zespołu Redakcyjnego | |
V Obsługa Regionalnej komisji orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych | 1 | Sporządzenie sprawozdania z działalności Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych. | 31 styczeń 2009 r. | Biuro Obsługi Komisji | Przewodniczący Komisji |
1 | Opracowanie sprawozdania z wykonania budżetu Izby za 2008 r. oraz sprawozdania z działalności kontrolnej i informacyjno-szkoleniowej za 2008 r. i przekazanie do MSWiA (art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o rio). | marzec 2009 r. | Kolegium Izby, WIAS, WKGF, Biuro Izby, Główny Księgowy | Naczelnik WIAS | |
2 | Opracowanie sprawozdania za 2008 r. z wykonania budżetu oraz rocznego ramowego planu pracy, w tym planu kontroli. | marzec 2009 r. | Kolegium Izby, WIAS, WKGF, Biuro Izby, Główny Księgowy | Naczelnik WIAS | |
3 | Opracowanie sprawozdania z działalności kontrolnej i informacyjno-szkoleniowej Izby za I półrocze 2009 r. | wrzesień 2009 r. | Kolegium Izby, WIAS, WKGF, | Naczelnik WIAS | |
4 | Opracowanie i uchwalenie ramowego planu pracy wraz z planem kontroli na 2010 r. i przesłanie do MSWiA. | grudzień 2009 r. | Kolegium Izby, WIAS, WKGF, Biuro Izby | Prezes Izby | |
VI | 5 | Opracowanie i uchwalenie wniosków do projektu budżetu Izby na 2010 r. | maj 2009 r. | Kolegium Izby, WIAS, WKGF, Biuro Izby, Główny Księgowy | Prezes Izby |
6 | Przygotowanie projektu budżetu Izby na 2010 r. | maj-sierpień 2009 r. | WIAS, Biuro Izby | Główny Księgowy | |
7 | Sporządzenie i przekazanie sprawozdań z działalności Izby zgodnie z pismem MSWiA z 04.04.2008 r. | W terminach określonych Pismem MSWiA | Kolegium Izby, WIAS, WKGF, Biuro Izby, Główny Księgowy | Prezes Izby | |
8 | Prawidłowe i sprawne zabezpieczenie obsługi administracyjnej i technicznej Izby. | na bieżąco | Biuro Izby | Kierownik Biura | |
9 | Organizacja i prowadzenie obsługi finansowo-księgowej Izby. | na bieżąco | Główny Księgowy | Prezes Izby | |
10 | Prowadzenie archiwum zakładowego. | na bieżąco | Kierownik Biura | Prezes Izby | |
11 | Nadzór nad siecią komputerową, w tym: modernizacja istniejących i wdrażanie nowych programów komputerowych. | na bieżąco | Informatyk | Kierownik Biura, Naczelnik WIAS | |
VII Audyt wewnętrzny | 1 | Prowadzenie audytu zgodnie z planem audytu | zgodnie z planem | Audytor wewnętrzny | Prezes Izby |
Załącznik nr 1
Założenia planu kontroli na 2009 rok
Wydział Kontroli Gospodarki Finansowej
1. Ilość jednostek samorządu terytorialnego wraz z ich jednostkami organizacyjnymi planowanych do kontroli ogółem:
* 5 gmin miejskich, w tym 1 miasto na prawach powiatu,
* 26 gminy miejsko wiejskie,
* 71 gminy wiejskie,
* 13 powiatów
* 1 województwo samorządowe,
Razem: 116 jednostek
Wykonanie ustawowego obowiązku przeprowadzenia kontroli, co najmniej raz na 4 lata obliguje do przeprowadzenia kontroli średniorocznie w 29 jednostkach (116 : 4 = 29). Uwzględniając czasokres trwania kontroli w jednostkach samorządu terytorialnego poszczególnych szczebli, rezerwę niezbędną na kontrole problemowe, koordynowane oraz doraźne według zaistniałych bieżąco potrzeb na dzień planowania przyjęto do planu kontroli na 2009 rok - 29 jednostek samorządu terytorialnego.
2. Planowana ilość dni na przeprowadzenie kontroli kompleksowej w poszczególnych rodzajach jednostek samorządu terytorialnego z uwzględnieniem ramowego planu kontroli:
a) Miasto na prawach powiatu do - 200 dni,
b) gminy miejskie do - 110 dni,
c) gminy miejsko wiejskie 80 - 100 dni,
d) gminy wiejskie 70 - 90 dni
e) powiat do - 60 dni
f) województwo samorządowe do - 70 dni
g) związek międzygminny do - 30 dni
3. Planowana ilość dni na przeprowadzenie kontroli finansowej - problemowej w poszczególnych rodzajach jednostek organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego:
a) w mieście na prawach powiatu do - 50 dni
b) w gminach miejskich do - 40 dni
c) w gminach miejsko wiejskich do - 30 dni
d) w gminach wiejskich do - 26 dni
e) w powiatach do - 30 dni
f) w województwie samorządowym do - 50 dni
Wymienione wyżej w pkt 2 i pkt 3 planowane ilości dni na kontrolę poszczególnych jednostek są wielkościami uśrednionymi. Faktyczne ilości dni na poszczególne kontrole kompleksowe i problemowe ustalane będą indywidualnie w oparciu o odrębną analizę budżetu danej jednostki oraz zakres przedmiotowy kontroli.
4. Zatrudnienie optymalne WKGF (baza do wyliczenia) to 20 - 21 inspektorów kontroli, przeprowadzających kontrolę. Zatrudnienie prognozowane WKGF na dzień 1.12.2008 roku to 17 inspektorów, w tym 4 nowo przyjętych inspektorów, pozostających w okresie zdobywania doświadczenia oraz kwalifikacji niezbędnych do pracy w charakterze inspektora kontroli. W związku z powyższym dla celów statystycznych do wyliczenia inspektorodni na 2009 rok (pkt 6 niniejszego) przyjmuje się 2 etaty inspektorów zamiast 4 z uwagi na proces praktycznego szkolenia w/w rozłożony na czas faktycznego wykonywania kontroli, tym samym obiektywny wymóg przyznania im więcej czasu na przeprowadzenie kontroli, niż przewidują ustalone dla inspektorów normy wewnętrzne.
5. Rozliczenie czasu pracy 1 inspektora na 2009 rok:
* ilość dni w roku kalendarzowym - 365 dni
* niedziele i wolne soboty - 104 dni
* święta - 7 dni
ogółem dni robocze w roku - 254 dni
szczegółowe rozliczenie czasu pracy inspektora na 1 inspektora
* zakończenie kontroli rozpoczętych w 2008 roku - 18 dni
* urlopy wypoczynkowe - 26 dni
* szkolenia - 10 dni
* narady wewnętrzne okresowe - 8 dni
* czynności związane z rozpoczęciem i zakończeniem kontroli - 25 dni
* absencja chorobowa - 7 dni
* inne prace w Izbie - 5 dni
Łącznie - 99 dni
Z 254 dni roboczych na czynności kontrolne w jednostkach samorządu terytorialnego przypada 155 dni (254 dni – 99 dni).
6. Łączne rozliczenie czasu pracy (na dzień 1.12.2008 roku) w jednostkach samorządu terytorialnego dla inspektorów WKGF w okresie 2009 roku z uwarunkowaniami określonymi w pkt 4 niniejszego wynosi:
15 inspektorów x 155 dni = 2325 inspektor/dni
7. W przedstawionym niżej planie kontroli na 2009 rok przeznaczono niewystarczającą ilość czasu w relacji prognozowanych potrzeb na kontrole problemowe, koordynowane i doraźne. Powyższe wskaźniki poprawione zostaną automatycznie wraz ze wzrostem zatrudnienia w Wydziale, co ma nastąpić w najbliższej przyszłośći.
Kontrole kompleksowe jednostek samorządu terytorialnego planowane na 2009 rok według poszczególnych szczebli oraz przewidywana ilość dni na wykonanie kontroli zaplanowanych w 2009 roku w tym problemowe, koordynowane, doraźne.
Rodzaj jednostki | Kontrole kompleksowe (szt) | Kontrole kompleksowe (inspektorodni) | Kontrole problemowe koordynowane doraźne | Łącznie rubryka 3 + 4 |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Województwo | 1 | 70 | - | 70 |
Gminy miejskie | 1 | 100 | - | 100 |
Gminy miejsko wiejskie | 5 | 400 | - | 400 |
Gminy wiejskie | 16 | 1120 | - | 1120 |
Powiaty | 6 | 360 | - | 360 |
275 | 275 | |||
Razem | 29 | 2050 | 275 | 2325 |
Propozycje szkoleń wewnętrznych Wydziału Kontroli na 2009 rok
Lp | ORIENTACYJNY CZAS | TEMATYKA SZKOLENIA | PROWADZĄCY |
1. | styczeń/luty | Praktyczne omówienie uwag spostrzeżeń w zakresie ujęcia, opisywania nieprawidłowości i opracowywania wniosków pokontrolnych w trakcie realizowanej kontroli wynikających z procedury weryfikacji, | Wojciech Kusiński |
2. | styczeń/luty | Określenie zakresu kontroli, sporządzanie planu i harmonogramu kontroli, wybór prób kontrolnych, | Ewa Pajdak |
3. | styczeń/luty | Wybrane zagadnienia z zakresu księgowości i sprawozdawczości budżetowej, | Wioletta Grzelka |
4. | styczeń/luty | Zagadnienie naruszenia dyscypliny finansów publicznych w praktyce i orzecznictwie | Rzecznik Dyscypliny Finansów Publicznych |
5. | styczeń/luty | Ustawa prawo zamówień publicznych w praktyce kontrolnej | Lech Stanisław |
6. | styczeń/luty | Audyt, a kontrola. Podstawowe zasady podobieństwa, różnice. | Audytor Wewnętrzny RIO (Anna Gul) |
7. | wrzesień/październik | Według bieżących potrzeb Wydziału |
Załącznik Nr 2
Plan szkoleń dla jednostek samorządu terytorialnego na 2009 rok
Lp. | Kogo dotyczy szkolenie | Tematyka szkolenia |
1 | Przewodniczący , zastępcy i członkowie Komisji Rewizyjnych Rad j.s.t. | Status prawny i zadania komisji rewizyjnej, procedury kontroli komisji rewizyjnej w procesie udzielania absolutorium dla wójta, burmistrza, prezydenta, zarządu jednostki samorządu terytorialnego |
2 | Wójtowie (Burmistrzowie, Prezydenci); pracownicy referatów podatkowych | Podatki i opłaty samorządowe |
3 | Przewodniczący Zarządów, Wójtowie (Burmistrzowie, Prezydenci); Skarbnicy j.s.t. | Zamówienia publiczne |
4 | Przewodniczący Zarządów, Wójtowie (Burmistrzowie, Prezydenci); Skarbnicy j.s.t. | Procedury budżetowe oraz projekty budżetów wraz z objaśnieniami i informacją o stanie mienia komunalnego |
Ilość szkoleń w 2009 może zostać zwiększona w zależności od zgłoszonych problemów dotyczących działalności j.s.t oraz pozyskania wykładowcy.
Wytworzył/Wprowadził: Wioletta Krawczyk 2009-01-05 13:13:56
Opublikował: Wioletta Krawczyk 2009-01-05 13:19:38
Zmienił: Wioletta Krawczyk 2009-01-05 13:19:19
Opublikował: Wioletta Krawczyk 2009-01-05 13:19:38
Ta wersja jest opublikowana i obowiązująca.