Biuletyn Informacji Publicznej Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach
Czytaj stronęZatrzymaj czytanie stronyPrzerwijWznów
A-AA+
AAA⇅A
AAA⟷A
AAA
        Szukaj   Wyczyść

Plan pracy na rok 2013

Ramowy plan pracy Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach na 2013 r.


 


 


































































































































































































Zadanie


Sposób realizacji


Termin


Przygotowujący materiały


Odpowiedzialny


1


2


3


4


5


 


 


 


 


 


 


 


 


 


I


 


Nadzór nad jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie spraw finansowych oraz nad działalnością Izby


1


Badanie zgodności z prawem uchwał organów jednostek samorządu terytorialnego w zakresie spraw wymienionych w art.11ust.1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych.


na bieżąco, nie później niż 30 dni od daty wpływu do Izby


Członkowie Kolegium, WIAS


Przewodniczący Kolegium Izby


2


Ustalenie budżetu jednostki samorządu terytorialnego w zakresie zadań własnych oraz zadań zleconych, w przypadku niepodjęcia uchwały budżetowej przez organ stanowiący jednostki do 31 stycznia roku budżetowego.


do końca lutego roku


budżetowego


Członkowie Kolegium, WIAS


Przewodniczący Kolegium Izby


3


Uchwalanie planów i przyjmowanie sprawozdań dotyczących działalności Izby.


po otrzymaniu planów i sprawozdań z WIAS


Naczelnik WIAS


Kolegium Izby


4


Rozpatrywanie zastrzeżeń do wniosków zawartych w wystąpieniach pokontrolnych.


na bieżąco nie później niż 30 dni od daty wpływu zastrzeżeń


Naczelnik WKGF Członek Kolegium,


Przewodniczący Kolegium Izby


5


Przekazywanie informacji o stwierdzonych nieprawidłowościach w zakresie danych dotyczących naliczania subwencji i rozliczania dotacji celowych organom dokonującym podziału tych środków.


na bieżąco nie później niż 30 dni od daty wpływu do WIAS


WKGF, WIAS


Prezes Izby


6


Rozpatrywanie spraw dotyczących powiadomień przez skarbnika (głównego księgowego budżetu jednostki samorządu terytorialnego) o przypadkach dokonania kontrasygnaty na pisemne polecenie zwierzchnika, w przypadkach określonych w art.262 ust.3 uofp.


na bieżąco nie później niż 30 dni od daty wpływu powiadomienia


Przewodniczący komisji d/s Kontrasygnaty


Prezes Izby


7


Wydawanie opinii w sprawach wymienionych w ustawie o regionalnych izbach obrachunkowych, ustawie o finansach publicznych oraz ustawie o listach zastawnych i bankach hipotecznych.


w terminach wynikających z ustaw


Przewodniczący Składów Orzekających, WIAS


Przewodniczący Składów Orzekających


8


Rozpatrywanie odwołań od opinii w sprawach określonych w art.13 pkt 3-5 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych


w terminie 14 dni od wniesienia odwołania


Przewodniczący Składów Orzekających


Przewodniczący Kolegium Izby


9


Rozpatrywanie odwołań od uchwał wydanych przez składy orzekające w sprawach pozostałych


na bieżąco, nie później niż 14 dni od daty wpływu odwołania


Przewodniczący Składów Orzekających


Przewodniczący Kolegium Izby


10


Opracowanie informacji kierowanych do Wojewody i Ministra Finansów o negatywnych opiniach o sprawozdaniach z wykonania budżetów jednostek samorządu terytorialnego.


na bieżąco, nie później niż 30 dni od daty wydania opinii


Przewodniczący Składów Orzekających, WIAS


Prezes Izby


11


Opracowanie raportów o stanie gospodarki finansowej j.s.t. , o których mowa w art. 10a ustawy o rio


zgodnie z uchwałą Kolegium


Członek Kolegium


Przewodniczący Kolegium Izby


12


Rozpatrywanie zastrzeżeń do raportu.


na bieżąco, nie później niż 30 dni od daty wpływu zastrzeżeń


Członek Kolegium


Przewodniczący Kolegium Izby


13


Sprawowanie kontroli zarządczej w Izbie, realizacja celów i zadań wynikających z postanowień zarządzenia Nr 6/2011 Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z dnia 18 lipca 2011 r.


na bieżąco


Zgodnie z zarządzeniem Nr 6/2011 Prezesa RIO r


Prezes Izby


II


 


 


Kontrola gospodarki


finansowej i zamówień


publicznych


1


Przeprowadzanie kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych podmiotów wymienionych  w art.1 ust.2 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych.


zgodnie z załącznikiem Nr 1


Inspektorzy WKGF


Naczelnik WKGF


2


Przeprowadzanie kontroli problemowych, doraźnych i kontroli sprawdzających wykonanie wniosków pokontrolnych zgodnie z dyspozycją Prezesa Izby.


wg potrzeb


Inspektorzy WKGF


Naczelnik WKGF


3


Przekazywanie wystąpień pokontrolnych wraz z wnioskami jednostkom kontrolowanym.


na bieżąco, nie później niż w ciągu 60 dni od daty podpisania protokołu kontroli


WKGF


Naczelnik WKGF


4


Kierowanie pism sygnalizacyjnych do właściwych jednostek o wynikach kontroli (UKS, Prokuratura, itp.) oraz zawiadomień do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych.


na bieżąco


WKGF


Naczelnik WKGF


5


Prowadzenie spraw związanych ze skargami i wnioskami


na bieżąco


wg właściwości


Naczelnik WKGF


6


Sporządzenie dla Prezesa Izby informacji dotyczącej zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych, przesłanych i oczekujących na przekazanie do rzecznika.


2 dni po zakończeniu miesiąca


Inspektor WKGF


Naczelnik WKGF


7


Prowadzenie ewidencji komputerowej nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli przeprowadzonych w j.s.t.


na bieżąco


WKGF


Naczelnik WKGF


 


 


 


 


 


III


 


Sprawozdawczość


 


 


 


1


Kontrola rachunkowa i formalna oraz ewidencja komputerowa sprawozdań j.s.t. określonych przepisami rozporządzenia Ministra Finansów oraz wniosków o przyznanie części rekompensującej subwencji ogólnej i przekazywanie do Ministerstwa Finansów.


zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów


WIAS


Naczelnik WIAS


2


Kontrola zgodności planu dochodów i wydatków budżetowych wykazanych w sprawozdaniach z planem po zmianach, na podstawie ewidencji komputerowej uchwał i zarządzeń.


zgodnie z terminem określonym w rozporządzeniu w sprawie sprawozdawczości


WIAS


Naczelnik WIAS


3


Kontrola rachunkowa i formalna projektów budżetów j.s.t. oraz wieloletnich prognoz finansowych


na bieżąco, nie później niż 21 dni kalendarzowych od daty wpływu do Izby


WIAS


Naczelnik WIAS


 


 


 


 


 


4


Kontrola rachunkowa i formalna oraz ewidencja komputerowa uchwał zarządów, zarządzeń wójtów (prezydentów, burmistrzów) zmieniających budżet j.s.t. i wpf wpływających do izby.


14 dni kalendarzowych od daty wpływu do Izby


WIAS


Naczelnik WIAS


5


Kontrola rachunkowa i formalna oraz ewidencja komputerowa sprawozdań finansowych jednostek samorządu terytorialnego, określonych rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 9 lipca 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości………


14 dni kalendarzowych od daty wpływu do Izby


WIAS


Naczelnik WIAS


6


Kontrola rachunkowa i formalna oraz ewidencja komputerowa uchwał budżetowych i uchwał zmieniających budżet i wpf


podejmowanych przez organy stanowiące j.s.t.


12 dni kalendarzowych od daty wpływu do Izby


WIAS


Naczelnik WIAS


7


Kontrola rachunkowa i formalna bilansów skonsolidowanych j.s.t. i przekazanie do Ministerstwa Finansów


Do 14 lipca roku następnego po roku bilansowym


WIAS


Naczelnik WIAS


 



 
























































































































































Zadanie


Sposób realizacji


Termin


Przygotowujący materiały


Odpowiedzialny


1


2


3


4


5


 


 


 


 


IV


 


Działalność informacyjna i szkoleniowa w zakresie spraw objętych nadzorem i kontrolą


1


Organizowanie szkoleń dla inspektorów Izby w zakresie przepisów prawa finansowego i zamówień publicznych.


Zgodnie z załącznikiem Nr 2


Organizuje WKGF


Naczelnik WKGF


2


Organizowanie szkoleń dla pracowników j.s.t. w zakresie przepisów prawa finansowego, zamówień publicznych i gospodarowania mieniem.


Zgodnie z załącznikiem Nr 3


Organizuje WIAS


Naczelnik WIAS


3


Wymiana doświadczeń pomiędzy kolegiami i naczelnikami regionalnych izb obrachunkowych na spotkaniach seminaryjnych.


wg uzgodnień


Kolegium Izby, Naczelnik WIAS, Naczelnik WKGF


Przewodniczący Kolegium Izby


4


Udzielanie wyjaśnień na wystąpienia podmiotów wymienionych w art.1 ust.2 ustawy o rio, w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych, w trybie określonym zarządzeniem Nr 2/2012 Prezesa RIO z dnia 12.07.2012 r.


na bieżąco


Zgodnie z Zarządzeniem Nr 2/2012


Naczelnik WIAS,
Z-ca Prezesa Izby


5


Opracowanie dla potrzeb Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych sprawozdania z działalności Izb oraz z wykonania budżetów przez j.s.t za 2012 r.


marzec 2013 r.


WIAS, WKGF, Biuro Izby, Główny Księgowy, Członkowie Kolegium


Prezes, Z-ca Prezesa


6


 


 


Opracowanie materiałów i wydawanie zeszytów problemowych z działalności nadzorczej i kontrolnej Regionalnej Izby Obrachunkowej.


 


wg potrzeb


Kolegium


 WKGF,


Prezes Izby


 


7


Gromadzenie informacji wynikających z art.245 uofp.


na bieżąco


WIAS


Naczelnik WIAS


V


Obsługa organizacyjno-prawna i biurowa komisji orzekającej i rzecznika dyscypliny finansów publicznych


1


Sporządzenie sprawozdań o których mowa w art. 192 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.


31 styczeń 2013 r.


Biuro obsługi organizacyjno-prawnej i biurowej komisji orzekającej i rzecznika


Przewodniczący Komisji Orzekającej


 


1


Opracowanie sprawozdania z wykonania budżetu Izby za 2012 r. oraz sprawozdania z działalności kontrolnej i informacyjno-szkoleniowej za 2012 r. i przekazanie do ministra właściwego do spraw administracji publicznej (art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o rio).


marzec 2013 r.


Kolegium Izby, WIAS, WKGF, Biuro Izby, Główny Księgowy


Naczelnik WIAS


 


2


Opracowanie sprawozdania za 2012 r. z wykonania budżetu oraz rocznego ramowego planu pracy, w tym planu kontroli.


marzec 2013 r.


Kolegium Izby, WIAS, WKGF, Biuro Izby, Główny Księgowy


Naczelnik WIAS


 


3


Opracowanie sprawozdania z działalności kontrolnej i informacyjno-szkoleniowej Izby za I półrocze 2013 r.


wrzesień 2013 r.


Kolegium Izby, WIAS, WKGF,


Naczelnik WIAS


 


4


Opracowanie i uchwalenie ramowego planu pracy wraz z planem kontroli na 2014 r. i przesłanie do ministra właściwego do spraw administracji publicznej


grudzień 2013 r.


Kolegium Izby, WIAS, WKGF, Biuro Izby


Prezes Izby


VI
 Organizacja oraz bieżąca obsługa Izby


5


Opracowanie i uchwalenie wniosków do projektu budżetu Izby na 2014 r.


maj 2013 r.


Kolegium Izby, WIAS, WKGF, Biuro Izby, Główny Księgowy


Prezes Izby


 


6


Przygotowanie projektu budżetu Izby na 2014 r.


maj-sierpień 2013 r.


WIAS, Biuro Izby


Główny Księgowy


 


7


Sporządzenie i przekazanie do MAiC informacji i analiz z realizacji budżetu Izby.


W terminach określonych Pismem MAiC


Główny Księgowy


Prezes Izby


 


8


Prawidłowe i sprawne zabezpieczenie obsługi administracyjnej i technicznej Izby.


na bieżąco


Biuro Izby


Kierownik Biura


 


9


Prowadzenie spraw związanych z dostępem do informacji publicznej


na bieżąco


wg właściwości


Kierownik Biura


 


10


Organizacja i prowadzenie obsługi finansowo-księgowej Izby.


na bieżąco


Główny Księgowy


Prezes Izby


 


11


Prowadzenie archiwum zakładowego.


na bieżąco


Kierownik Biura


Prezes Izby


 


12


Nadzór nad siecią komputerową, w tym: modernizacja istniejących i wdrażanie nowych programów komputerowych.
Organizacja strony BIP. Umieszczanie na stronie BIP zawiadomień o planowanych szkoleniach, rozstrzygnięć nadzorczych, treści udzielonych odpowiedzi, treści wystąpień pokontrolnych


na bieżąco


Informatyk, WIAS, WKGF, Kierownik Biura


Kierownik Biura, Naczelnik WIAS, Naczelnik WKGF


 


ZAŁOŻENIA  PLANU  KONTROLI  NA  2013  ROK


 


Wydział  Kontroli  Gospodarki  Finansowej


 


1.  Ilość  jednostek  samorządu  terytorialnego  wraz  z  ich  jednostkami  organizacyjnymi  planowanych  do  kontroli   ogółem:


 


                                  *      5  gmin  miejskich,  w  tym  1  miasto  na  prawach  powiatu,


                                  *    26  gminy  miejsko  wiejskie,


                                  *    71  gminy  wiejskie,


                                  *    13  powiatów


                                  *      1  województwo  samorządowe,


                      Razem:   116  jednostek


 


 


Wykonanie  ustawowego  obowiązku  określonego  ustawą  o  regionalnych  izbach  obrachunkowych,  tj:  przeprowadzenia  kontroli  kompleksowej,  co  najmniej  raz  na  4  lata  obliguje  do  przeprowadzenia  średniorocznie  przedmiotowej  kontroli  w  29  jednostkach  samorządu  terytorialnego  województwa  (116 : 4 = 29).  Uwzględniając  czasokres  trwania  kontroli  w  jednostkach  samorządu  terytorialnego  poszczególnych  szczebli,  rezerwę  niezbędną  na  ewentualne  kontrole  problemowe,  koordynowane  czy  doraźne,  według  zaistniałych  bieżąco  potrzeb  oraz  bieżący  stan  kadrowy  wydziału  -  na  dzień  planowania  przyjęto  do  planu  kontroli  na  2013  rok  -  28 jednostek  samorządu   terytorialnego.


 


 


2.   Planowana,  ilość  dni  na  przeprowadzenie  kontroli  kompleksowej  w  poszczególnych  rodzajach  jednostek  samorządu  terytorialnego  wynosi  jak  niżej:


 


                         a)  miasto  na  prawach  powiatu          do  -  200  dni,


                         b)  gminy  miejskie                                do  -  120  dni,


                         c)  gminy  miejsko  wiejskie                   80  -  100  dni,


                         d)  gminy  wiejskie                                 70  -  90  dni


                         e)  powiat                                               do  -  60  dni


                         f)   województwo  samorządowe           do  -  120  dni


                         g)  związek  międzygminny                   do  -  30  dni


 


 


3.  Planowana  ilość  dni  na  przeprowadzenie  kontroli  finansowej  -  problemowej,  pełnej  w  poszczególnych  rodzajach  jednostek  organizacyjnych  jednostek  samorządu  terytorialnego  wynosi  jak  niżej:


 


                         a)  w  mieście  na  prawach  powiatu       do  -   50  dni


                         b)  w  gminach  miejskich                         do  -   40  dni


                         c)  w  gminach  miejsko  wiejskich           do   -   30  dni


                         d)  w  gminach  wiejskich                         do   -   26  dni


                         e)  w  powiatach                                       do   -   30  dni


                         f)   w  województwie  samorządowym     do   -   50  dni


                      


Wymienione  wyżej  w  pkt  2  i  pkt  3  planowane  ilości  dni  przeznaczone  na  kontrolę  poszczególnych  jednostek    wielkościami  uśrednionymi.  Faktyczne  ilości  dni  na  poszczególne  kontrole  kompleksowe  i  problemowe  ustalane  będą   indywidualnie  w   oparciu   o   odrębną  analizę   budżetu   danej   jednostki  oraz  zakres  przedmiotowy  zamierzonej  kontroli.


 


 


4.  Zatrudnienie  optymalne  WKGF  (baza  do  wyliczenia)  to  22  inspektorów  kontroli,  przeprowadzających   kontrolę  w  siedzibach  jednostek  samorządu  terytorialnego.  Zatrudnienie  faktyczne  natomiast  WKGF  na  miesiąc  listopad  2012  roku  (data  opracowania  planu)  to  18  inspektorów  kontroli  ogółem,   w   tym  4 nowo  przyjętych  do  Wydziału inspektorów, dla których to płynie obiektywny wymóg przyznania zwiększonego  ponadnormatywnego  wymiaru  czasu  na  przeprowadzenie  kontroli, niż  przewidują  ustalone  wyżej  dla  inspektorów  kontroli  normy  wewnętrzne.  W  aktualnym  stanie faktycznym,  w  opracowanym  planie  pominięto  w/w  przesłanki  obiektywne,  a  dla  celów  statystycznych  do  wyliczenia  inspektorodni  na  2013  rok  przyjęto uśredniona  liczbę  16  inspektorów  kontroli. 


 


 


5.  Rozliczenie   czasu   pracy  1  inspektora   na  2013  rok:


 


                       *   ilość   dni   w   roku   kalendarzowym    -   365  dni


                       *   niedziele,  soboty  i  święta                    -   113  dni


               ogółem   dni   robocze   w   roku                     -   252  dni


 


średnie  szczegółowe   rozliczenie   czasu   pracy  inspektora   na  1  inspektora


 


*   zakończenie  kontroli  rozpoczętych  w  2012  roku                          -     15  dni


*   urlopy  wypoczynkowe                                                                       -     26   dni


*   szkolenia                                                                                            -     10   dni


*   narady  wewnętrzne  okresowe                                                          -      8    dni


*   czynności  związane  z  rozpoczęciem  i  zakończeniem  kontroli     -     12   dni


*   absencja  chorobowa                                                                          -    10    dni


*   inne  prace  w  Izbie                                                                            -      6    dni


                                                                   Łącznie                                -     87   dni


 


 


Z  252  dni  roboczych  w  2013  roku  na  czynności  kontrolne  w  jednostkach  samorządu  terytorialnego  przypada  165  dni   (252 dni – 87 dni).


 


6. Łączne  rozliczenie  czasu  pracy  w  jednostkach  samorządu  terytorialnego  dla   inspektorów  WKGF  w  okresie  2013  roku  według  stanu  na  dzień  sporządzenia  planu,  z  uwarunkowaniami  określonymi  w  pkt  4  niniejszego  wynosi:


        


16  inspektorów   x   165  dni  =  2640 inspektor/dni


Kontrole   kompleksowe  jednostek  samorządu  terytorialnego  planowane  na  2013  rok  według  rodzaju  poszczególnych  ich  szczebli  oraz  przewidywana  ilość  dni  na  wykonanie  tych  kontroli  w  2013 roku. 


 




















































































RODZAJ  JEDNOSTKI


KONTROLE


Łącznie rubryka  (2 x 3) + (4 x 5)


Kompleksowe jst  (szt)


Kompleksowe (inspektorodni) na  1  jst


Problemowe doraźne 
(szt)


Problemowe


(inspektorodni)


1


2


3


4


5


6


Województwo


1


120


 


 


120


Miasto - powiat


-


-


 


 


-


Gminy  miejskie


1


120


 


 


120


Gminy  miejsko  wiejskie


5


90


 


 


450


Gminy  wiejskie


15


80


 


 


1 200


Powiaty


6


60


 


 


360


k. problemowe


 


 


15


20


300


k. doraźne


 


 


 


 


90


       Razem


28


X


15


X


2 640


 


                                                                      


Załącznik Nr 2


  


Propozycje  szkoleń  wewnętrznych  Wydziału  Kontroli  na  2013  rok






























Lp


ORIENTACYJNY CZAS


TEMATYKA    SZKOLENIA


PROWADZĄCY


 


 


1.


 


 


styczeń - grudzień


Praktyczne omówienie uwag spostrzeżeń w  zakresie tematyki kontroli, ujęcia, opisywania nieprawidłowości, opracowywania wniosków  pokontrolnych, wynikających z procedury weryfikacji  wystąpień  pokontrolnych,


 


Jerzy  Mierzwa


Damian  Grzelka


 


 


2.


 


styczeń - marzec


Zagadnienie naruszenia  dyscypliny  finansów  publicznych  w  praktyce  i  orzecznictwie


Rzecznik  Dyscypliny Finansów Publicznych


 


3.


 


 styczeń - grudzień


Rachunkowość budżetowa w praktyce kontrolnej, wybrane zagadnienia z zakresu księgowości oraz sprawozdawczości  budżetowej,


 


Damian  Grzelka


4.


   styczeń  - grudzień


     Według  bieżących  potrzeb  Wydziału


 


 


Załącznik Nr 3


 


 


Plan szkoleń dla jednostek samorządu terytorialnego na 2013 rok


 



































Lp.


Data


Kogo dotyczy szkolenie


Tematyka szkolenia


1.


luty


Skarbnicy j.s.t, główni księgowi jednostek i zakładów budżetowych


Rachunkowość i sprawozdawczość


 


2.


kwiecień


Przewodniczący organów stanowiących i zarządów jst, przewodniczący i członkowie komisji rewizyjnych organów stanowiących jst


Absolutorium. Zasady działalności i rola komisji rewizyjnej w procesie udzielania absolutorium.


3.


wrzesień  


Skarbnicy j.s.t. i pracownicy


Wydziałów podatkowych


Podatki i opłaty stanowiące dochody j.s.t.


4.


październik


Przewodniczący Zarządów, Wójtowie (Burmistrzowie, Prezydenci); Skarbnicy j.s.t.


Procedury budżetowe oraz projekty budżetów wraz z objaśnieniami.


5


 


 


Inne wg. potrzeb zgłaszanych przez samorządy


 


Terminy i tematyka szkoleń w 2013 roku mogą ulec zmianie w zależności od zgłoszonych problemów dotyczących działalności j.s.t oraz pozyskania wykładowcy.


 


Wytworzył/Wprowadził: Kamil Górski 2013-01-04 09:47:34
Opublikował: Kamil Górski 2013-01-04 09:53:47

Zmienił: Kamil Górski 2013-01-04 09:53:24
Opublikował: Kamil Górski 2013-01-04 09:53:47

Ta wersja jest opublikowana i obowiązująca.

Zamknij