Dz.U. z 2000 Nr 3, poz.34ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 14 stycznia 2000 r.w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb, liczby członków kolegium i trybu postępowania.
(Dz. U. z dnia 21 stycznia 2000 r.)Na podstawie art. 2 ust. 4 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. Nr 85, poz. 428, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, z 1995 r. Nr 124, poz. 601, z 1996 r. Nr 58, poz. 262 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 41, poz. 255, Nr 106, poz. 679, Nr 113, poz. 734 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 155, poz. 1014 i Nr 160, poz. 1062) zarządza się, co następuje:
§ 1.Ustala się siedziby, liczbę członków kolegium, siedziby zespołów zamiejscowych oraz terytorialny zasięg działania regionalnych izb obrachunkowych, zwanych dalej "izbami", zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia.
§ 2.Prezes izby kieruje działalnością izby, z wyłączeniem spraw zastrzeżonych dla kolegium, a w szczególności:
- określa, w formie zarządzenia, wewnętrzny regulamin organizacyjny izby,
- zwołuje posiedzenia kolegium izby,
- wyznacza, spośród członków kolegium, składy orzekające i ich przewodniczących,
- powołuje, spośród członków kolegium, komisję do rozpatrywania spraw, o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. Nr 85, poz. 428, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, z 1995 r. Nr 124, poz. 601, z 1996 r. Nr 58, poz. 262 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 41, poz. 255, Nr 106, poz. 679, Nr 113, poz. 734 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 155, poz. 1014 i Nr 160, poz. 1062), zwanej dalej "ustawą", w składzie 3-5 osób i wyznacza jej przewodniczącego; od uchwał komisji służy odwołanie w trybie art. 20 ust. 1 ustawy,
- informuje wojewodę i ministra właściwego do spraw finansów publicznych o negatywnych opiniach z przebiegu wykonania za I półrocze i za rok budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz planów finansowych zadań z zakresu administracji rządowej zleconych gminom oraz zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanej przez powiaty i województwa samorządowe na podstawie odrębnych ustaw,
- przekazuje Prezesowi Rady Ministrów i właściwym organom uchwały zawierające informacje o stwierdzonych nieprawidłowościach w zakresie danych dotyczących naliczania subwencji i rozliczeń dotacji celowych na zadania własne i zlecone gminom oraz dotacji z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiaty i województwa samorządowe na podstawie odrębnych ustaw,
- przekazuje ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej sprawozdanie z wykonania budżetu oraz ramowego planu pracy izby, o którym mowa w art. 18 ust. 1 pkt 5 ustawy.
§ 3.Zastępca prezesa izby:
- wykonuje zadania i kompetencje w zakresie określonym przez prezesa izby,
- kieruje działalnością izby w czasie nieobecności prezesa izby.
§ 4. 1. Kolegium izby odbywa posiedzenia w razie potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz w kwartale.
2. Z przebiegu posiedzenia kolegium izby sporządza się protokół.
3. Postanowienia i opinie kolegium w sprawach objętych ustawą są podejmowane w formie uchwał.
4. Uchwały kolegium podpisuje prezes izby lub jego zastępca, jeżeli przewodniczył obradom kolegium.
§ 5. 1. Składy orzekające, o których mowa w § 2 pkt 3, mogą odbywać posiedzenia poza siedzibą izby.
2. Uchwały składów orzekających:
- zapadają większością głosów,
- zawierają uzasadnienie,
- podpisuje przewodniczący składu.
3. Od uchwał składów orzekających w sprawach opinii, o których mowa w art. 13 pkt 1-6 ustawy, odwołanie składa zarząd jednostki samorządu terytorialnego, a w sprawach opinii, o której mowa w art. 13 pkt 7 i 8 ustawy - organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.
§ 6.W izbie tworzy się wydziały:
- kontroli gospodarki finansowej,
- informacji, analiz i szkoleń.
§ 7. 1. Wydział kontroli gospodarki finansowej w szczególności:
- przeprowadza kontrole w:
a) jednostkach samorządu terytorialnego i ich jednostkach organizacyjnych,
b) związkach międzygminnych,
c) innych podmiotach w zakresie wykorzystania dotacji uzyskanych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
zwanych dalej "jednostkami kontrolowanymi", - opracowuje projekt planu kontroli,
- opracowuje sprawozdanie z działalności kontrolnej.
2. Wydział kontroli gospodarki finansowej przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
- kompleksowe, obejmujące gospodarkę finansową jednostki samorządu terytorialnego,
- problemowe, obejmujące wybrane zagadnienia w jednej lub kilku jednostkach kontrolowanych,
- doraźne, podejmowane w razie potrzeby.
3. Wydział kontroli zabezpiecza i udostępnia kolegium izby dokumenty związane z przeprowadzonymi kontrolami.
4. Wystąpienia pokontrolne wraz z wnioskami, o których mowa w art. 9 ust. 2 ustawy, po podpisaniu przez prezesa izby, naczelnik wydziału przekazuje jednostce kontrolowanej.
5. Działalność kontrolna powinna być połączona z instruktażem w zakresie prawidłowej interpretacji przepisów prawnych i ich stosowania w praktyce.
6. Tryb przeprowadzania kontroli określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 8.Do zadań wydziału informacji, analiz i szkoleń należy w szczególności:
- przygotowywanie ramowego planu pracy izby,
- opracowywanie sprawozdań z wykonania rocznego ramowego planu pracy izby,
- przygotowywanie projektów uchwał, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 6 ustawy,
- przygotowywanie informacji, o których mowa w § 2 pkt 5-7,
- organizowanie i prowadzenie szkoleń w zakresie przepisów regulujących gospodarkę finansową jednostek samorządu terytorialnego,
- doradztwo w zakresie praktycznego stosowania przepisów w bieżącej gospodarce finansowej,
- przekazywanie informacji o zmianach w przepisach prawnych mających wpływ na prowadzenie prawidłowej gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego,
- upowszechnianie informacji wynikających ze sprawowania kontrolnej funkcji przez izbę.
§ 9.Koordynowaniem zadań kontrolnych, szkoleniowych i doradczych w zespołach działających poza siedzibą izby kieruje członek kolegium wyznaczony przez prezesa izby.
§ 10.Minister właściwy do spraw administracji publicznej zapewnia niezbędne warunki techniczno-organizacyjne do wykonywania uprawnień Prezesa Rady Ministrów w zakresie nadzoru nad regionalnymi izbami obrachunkowymi, wynikających z ustawy, a w szczególności:
- na podstawie wniosku Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych opracowuje projekt zbiorczego budżetu, ujętego w odrębnej części budżetu państwa, i przedstawia go ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych,
- informuje Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych i prezesów izb o kwotach przyjętych do projektu ustawy budżetowej,
- prowadzi obsługę kadrową w związku z powoływaniem i odwoływaniem prezesów izb i ich zastępców oraz członków kolegium.
§ 11. 1. W przypadku zwolnienia stanowiska członka kolegium, powołanego przez Prezesa Rady Ministrów, prezes izby, w terminie nie dłuższym niż 30 dni, ogłasza w dzienniku urzędowym województwa konkurs na stanowisko członka kolegium izby.
2. Organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego, w ciągu 30 dni od dnia ogłoszenia konkursu w dzienniku urzędowym województwa, zgłaszają kandydatury, spełniające wymogi określone w art. 15 ust. 4 ustawy, kolegium właściwej izby.
3. Zgłoszenia innych kandydatur, spełniających wymogi określone w art. 15 ust. 4 ustawy, dokonuje się do kolegium właściwej izby w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia konkursu w dzienniku urzędowym województwa.
4. Kolegium izby opiniuje zgłoszone kandydatury, biorąc w szczególności pod uwagę wymogi określone w art. 15 ust. 4 ustawy oraz realizując zasadę powoływania przez Prezesa Rady Ministrów członków kolegium w połowie spośród kandydatów zgłoszonych przez jednostki samorządu terytorialnego, w połowie w inny sposób.
5. Prezes izby niezwłocznie przekazuje Prezesowi Rady Ministrów, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej, uchwałę kolegium przedstawiającą kandydatów na członków kolegium, dołączając opinię o kandydatach kolegium właściwej izby.
§ 12.Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 1992 r. w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb i trybu postępowania (Dz. U. Nr 94, poz. 463).
§ 13.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1999 r.
Załączniki: Załącznik nr 1 do Rozporządzenia Prezesa Rady Misnistrów z dnia 14 stycznia 2000 r. Wersja znajduje się w archiwum i była opublikowana.